Wednesday, June 9, 2010

MANIK-MANIK BERGUGURAN

Bagaikan gugur dari bangunan setinggi tiga-belas tingkat apa bila Siti Fairuz diberi tau bahawa suaminya berada di Hospital. Apa yang Siti Fairuz tau suaminya petang itu keluar bersama kawan-kawannya seperti biasa. Berjoging buat menjaga kesihatan. Bagaimana pula suaminya berada di Hospital. Siapa yang sakit..?

Sememangnya malang itu tidak berbau dan tidak akan pernah berbau, bila dan di mana-mana saja boleh terjadi segala macam kejadian. Kemalangan kereta umpamanya…jatuh dari katil…tepelicuk tengah berjalan di kaki lima (tidak tau mengapa dinamakan kaki lima). Apa lagi dalam tandas jika tergelincir tanpa isyarat merah mau pun kuning langsung mati. Apa kah ini terjadi kerana tidak membaca doa ketika masuk mau pun keluar dari tandas. (Memang ajal dan maut di Tangan Tuhan).

Begitu mudah Allah Yang Maha Pencipta mengambil apa-apa kepunyaan Nya. Yang semua itu cuma dipijamkan, setiap pinjam pasti akan kembali kepada Yang Ampunya dan Yang Berhak. Tidak kira apa dan bagaimana. Gemok kah dia…kurus kah mereka…tinggi kah…pendek kah. Lelaki kah…perempuan kah atau kah pondan. Sampai masa dan hadnya pasti akan berakhir juga dengan maut. Ini pun tidak kira di mana. Baik di udara…di lautan …mau pun di daratan atau kah di bilik tidur..! ‘Hanya Allah yang mengetahui atas segala sesuatu’.

Siti Fairuz bukan tidak mau menerima kenyataan ini. Siti Fairuz juga bukan tidak rela menerima apa yang ditakdirkan. Malah dia tau dan benar-benar tau bahawa suaminya sudah tidak ada, sudah tidak bernafas. Nadi suaminya sudah tidak berdenyut lagi, jantung suaminya juga sudah tidak berdegup lagi. Suaminya sudah menghadap Illahi, suaminya sudah meninggalkan dirinya bersama anak-anak dan keluarga yang dikasihi. ‘Inna-lillahi wa Inna-Illaihi raji’un…’

Siti Fairuz juga tau Allah itu lebih mengasihi dan menyayangi suaminya dari mereka, jauh jika dibandingkan dengan kasih dan sayang seorang isteri atau anak-anak atau keluarga. Ketika kasih sayang sedang berbunga, musim cinta masih bermadu dan seketika perjuangan belum berakhir. Suaminya dipanggil oleh Penciptanya lebih awal dari mereka.

Tapi semua itu Siti Fairuz seolah-olah tidak percaya. Denyutan nadi suaminya, degupan jantung suaminya masih dirasakannya. Siti Fairuz berkebaratan untuk menerima apa yang ada di depan matanya. Apa yang nyata di depannya, apa yang sedang terbujur kaku dalam dakapnya sekarang adalah suaminya dan bukan sekujur mayat suaminya yang sudah kaku.

“Mak…yakinlah mak..! Ayah sudah tidak ada, ayah telah meninggalkan kita”.

“Tidak..! Ayah kamu belum mati…dia masih hidup. Mak mendengar bisikan hati ayah kamu, dia akan semboh”.

“Semua itu bisikan syaitan mak, gamitan iblis durjana…”.

Nurbanun cuba menyakinkan emaknya Siti Fairuz bahawa ayahnya sudah kembali ke Rahmat Allah. Begitu sayu dan hiba dirasakan Nurbanun ketika berdepan dengan emaknya. Siti Fairuz yang tidak henti-hentinya meraung dan mendakap sekujur tubuh suaminya yang sudah menjadi mayat.

Nurbanun terfikir ada kah dia akan menjadi seperti emaknya nanti jika dia bersuami dan ditinggalkan oleh suaminya yang dicintai sebagaimana ayahnya meninggalkan emaknya sekarang ini. Apa kah dia akan berupaya menghadapinya semua itu nanti. Nurbanun merasakan kasih sayang emaknya terhadap ayahnya, seolah-olah kasih sayangnya terhadap suaminya nanti, walau pun semua itu belum menjadi apa-apa.

“Kamu memang suka jika ayah kamu mati, supaya kamu bebas berbuat apa saja”. Siti Fairuz melimparkan ketulan geram dihatinya kepada Nurbanun, agar ringan sedikit perasaan duka lara yang dirasakanya ketika itu.

Nurbanun tersentak dari menikmati lanjutan lamunannya seketika. Dia tidak berkata apa-apa dan membiarkan saja emaknya meluahkan semua perasaan geramnya yang selama ini bertakung. Nurbanun tidak menyalahkan semua itu, memang benar mereka tidak pernah mengindahkan larangan mau pun teguran dari ayah mereka hingga ke saat-saat akhir ayah mereka menjadi mayat.

“Kamu boleh balik…tinggal kan mak dengan ayah kamu. Mak boleh menjaganya walau kamu tidak datang untuk selama-lamanya ke Hospital ini”.

“Mengucap mak…mengucap..!”

“Mak masih siuman mak belum gila…mak masih berupaya untuk menjaga ayah kamu”

“Mak…ayah dah pergi, ayah tak bernyawa lagi…”

“Kamu jangan percaya cakap doktor…ayah kamu masih hidup…”

“Doktor tidak pernah bohong mak…terimalah kenyataan ini dengan sabar”.

“Kamu jangan banyak cakap…tinggalkan mak. Mak tidak memerlukan nurse…tidak juga kamu. Selama ini mak yang menjaga ayah kamu hingga sekarang ini”.

Siti Fairuz menjerit sekuat-kuat hatinya. Nurbanun terpaksa meminta khidmat jururawat yang bertugas untuk memberikan suntikan kepada emaknya. Jarum suntikan menjamah jasad Siti Fairuz dan dia sedikit demi sedikit beransur lemah dan terkulai di sisi mayat suaminya.

Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Ini semua orang tau, malah anak-anak sekolah nusery pun faham, manusia akan mati. Kucing pun akan mati…burung-burung pun akan mati juga, ikan pun tidak ada kecualinya. Apa lagi Siti Fairuz manusia normal seratus peratus malah sudah menjadi ibu, memang tau semua itu. Cuma nalurinya tidak mau menerima apa yang terjadi didepanya itu sebagai satu kenyataan.

Suaminya segar bugar gemok gedimpol keluar dari rumah sambil berjenaka untuk berjoging guna mengurangkan berat badan, tiba-tiba jatuh pengsan dan mati. Ini yang menyebabkan Siti Fairuz berfikir dua kali untuk mengakui bahawa suaminya sudah menghadap Illahi. (Macam disembar helang).

Kini Siti Fairuz tidak sedarkan diri lantaran suntikan yang diberikan. Nurbanun memerhatikan gerak mata emaknya dengan penuh syahdu. Di kelopak mata emaknya bergenang air mata umpama cairan mutiara yang melimpah. Jatuh titik demi titik bagaikan ketulan manik-manik yang berguguran. Sebak hati Nurbanun tidak dapat ditahan dan kini Nurbanun pula meraung.

“Kalau adik menjadi bunga..?”

“Biar abang jadi tangkainya..!”

“Kalau dinda jadi permaisurinya..?”

“Tentu kanda jadi rajanya..!”

“Andai kita mati bersama..?”

“Berkubur selarong kita berdua..!”

Hari hari yang berlalu tidak memberi apa-apa perubahan terhadap Siti Fairuz. Jasad suaminya sudah berubah satu macam. Namun bagi Siti Fairuz suaminya tetap hidup dan akan bangun untuk pulang ke rumah, tapi bukan sebagai mayat walau pada hakikatnya suaminya sudah lama menjadi mayat.

“Jangan seksa ayah begini mak..! Biarkan ayah bersemadi dengan tenang menghadap Allah. Kita orang Islam dan beriman”.

“Kamu apa tau..!”

“Sedarlah mak semua ini adalah kehendak Allah”.

“Kamu tidak merasa bagaimana yang mak rasa sekarang”.

“Kami tau mak…tapi tidaklah sampai macam ni. Sudah seminggu ayah terlantar di sini. Ayah sudah pergi meninggalkan kita..!”

Nurbanun memujuk emaknya supaya mengalah demi keadaan. Tapi tidak semudah itu untuk melambutkan hati Siti Fairuz, tidak ada nukilan madah walau dibungai dengan puisi indah, seindah puisi Adi Rumi sekali pun namun hatinya tetap membatu.

“Biar seminggu atau setahun…mak tidak peduli. Mak tidak benarkan kamu bawa ayah kamu dari sini”.

“Ini Hospital mak…tempat orang sakit, bukan tempat..”.

“Bukan tempat mayat…itu maksud kamu. Berapa kali sudah mak katakan ayah kamu belum mati, faham..!”.

Siti Fairuz masih berkeras dan akan tetap berkeras tidak mau menerima kenyataan, walau pun sudah di depan matanya terbujur kaku jasad suaminya yang sudah tidak punya apa-apa.

Kini bau yang kurang menyenangkan sudah tidak dapat disembunyikan lagi. Demikian juga kehendak Siti Fairuz tidak boleh dilayan sangat. Sesuatu harus dibuat dan dilakukan demi untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini boleh berlaku. Akhirnya Siti Fairuz terpaksa disuntik guna memberi laluan bagi janazah suaminya dibawa pulang ke rumah untuk disempurnakan.










0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online