Wednesday, June 9, 2010

NAIK MINYAK


Dia memang suka cakap besar. Atau sudah menjadi tabiatnya bercakap besar. Atau pun sengaja bercakap besar guna menjaga martabatnya selaku seorang yang punya kuasa besar. Walaupun dalam batang tubuhnya cuma ada seekor cacing kerawit yang kecil dan sudah pun dirobot kuasakan oleh batang tubuh orang lain.

Jika teman atau pun rakan-rakan yang mau menari bersamanya memang mudah untuk mendapatkan restunya, tapi jika sebaliknya orang itu pula yang akan menjadi musuhnya dan akan dicanangkannya ke pelusuk Rimba bahawa itulah petualang yang wajib dihapuskan.

Ini yang membuatkan hidup Alang tidak merasa tenteram. Apa lagi jika sesuatu yang berharga ada pada orang lain yang tidak sebulu dengannya, maka Alang tanpa segan silu akan mereka-reka cerita bahawa benda itu adalah memabukkan dan sangat berbahaya.

Kelong yang berjiwa pahlawan sudah dapat menandingi ketengkasan Alang. Kejayaan yang dicapai oleh Kelong beginilah yang mengundang kebencian Alang terhadap Kelong yang selama ini tidak mau mengikuti sebarang pukulan gendangnya apa lagi untuk menari bersamanya.

Alang terpaksa membuka cerita lama dengan menghasut Jelutong agar menari bersamanya sekali lagi. Jelutong tidak punya pilihan selain dari menjadi kerbau yang dicucuk hidung kerana tidak ingin peristiwa desanya menjadi padang jarak padang tekukur berulang kembali. Jelutong wajib belajar dari sejarah lama atas kehancuranya satu ketika dulu.

Jelutong pernah menderita angkara Alang bersama kuncu-kuncunya. Jelutong cuma ingin mengambil balik hak miliknya yang dirampas oleh Alang. Kali ini Jelutong harus berhati-hati jika berdepan dengan orang yang pernah membakar hangus desanya yang sampai sekarang masih ujud kesan-kesan asap kimianya. Jelatang menari begitu rancak bersama Alang.

Alang memang seorang pendekar yang licik, mata dan telinganya amat tajam. Tipu muslihatnya berlambak, buah caturnya mudah lulus di mana saja. Kerana itu dia perlu mendapatkan rakan yang paling rapat dengan Kelong bagi melunaskan misinya itu.

Cupeng. Itulah satu-satunya orang yang akan dapat mejalankan jarum suntikannya yang beracun itu kepada Kelong, walau terlalu lama untuk menemui kematian. Cepat atau lambat Alang tidak kisah, itu memang permainan Alang, pokoknya musuh wajib dilumpuhkan.

Demi kepentingan status walau pun Alang terpaksa menggadai maruahnya yang sememangnya sudah lama tergadai itu, maka Alang wajib bermuka-muka dengan musuh lamanya yang tidak rasmi itu untuk membuka lambaran baru dan bersahabat dengan Cupeng walau pun selama ini mereka tidak pernah bertagur sapa apalagi untuk bermesra dan menari bersama.

Tapi jauh di lubuk hati Alang yang busuk mengalahkan bangkai itu terselit beberapa ekor udang di balik batu, dia menggunakan Cupeng sebagai batu luncatan untuk menundukkan Kelong yang bermata sepet sama seperti Cupeng itu.

Alang masih boleh senyum walaupun dalam hatinya sudah lama menangis dan merintih akibat kepedihan luka yang ditorehnya sendiri. Dia banyak kawan dan rakan yang boleh menolongnya seratus persen. Semua orang-orang ini berada di dalam genggamanya yang bila-bila masa saja boleh dipulas telinga dan dicucuk hidung jika Alang mau, malah mereka ini juga sudah lama relix dalam kocek seluarnya.

Mereka semua ini sudah termasuk dalam menu masakan harian Alang.

Cupeng sudah lama tahu sifat dan kelakuan serta tabiat Alang yang cuma ingin memperalatkan dirinya agar bermusuhan dengan Kelong yang sudah menjadi duri dalam dangingnya sekarang.

Itulah lakunan Alang. Itulah diri Alang yang sebenarnya, tapi Alang silap besar, Cupeng dengan Kelong bersahabat karib sejak sekian lama yang sambat melamari bertukar hasil tanaman, punggah memunggah muatan tanpa ada batas gangguan dalam desa mereka yang aman damai selama ini.

Cupeng memang tidak suka bergaduh dengan sesiapa pun, apa lagi dengan Kelong yang sebahu-sejinjing dan segelanggang dengannya dalam banyak hal. Kelong tau Cupeng tidak akan patuh kepada kehendak Alang yang sudah nyata mempunyai niat yang serong itu. ‘Pepat di luar dan rencong di dalam’.

Alang semakin diburu ketakutan apa bila Kelong sudah berjaya membuat peralatan sendiri seperti sumpitan beracun yang disebatikan dengan sedikit bahan kimia, tombak terbang otomatik dan banyak lagi yang ditakuti oleh Alang yang baginya semua itu adalah alat-alat yang akan memusnahkan segala kehidupan dan seluruh pendunduk Rimba.

Itulah Alang yang suka menjaga tepi kain orang lain walau pun tepi kainnya sendiri koyak rabak tidak terurus. Tapi bagi Kelong semua itu cuma untuk mempertahankan desanya dari dicerobohi oleh musuh. Terutamanya musuh dalam selimut maupun gunting dalam lipatan seperti Alang.


Cupeng cuma mempersembahkan ala kadar kebenciannya terhadap Kelong. Cupeng tau jika dia tidak melakukannya demikian, maka dia juga akan menerima nasib seperti Jelutong, walau pun Cupeng merasakan bahawa Alang tidak akan berani berbuat demikian terhadapnya.

Cupeng cuma bermasam muka dengan Kelong diwaktu siang hari ketika cuaca terang benderang, tapi bila tiba waktu malam yang gelap gelita mereka bersenda gurau dan bergelak ketawa sambil berlatih digelanggang masing-masing demi untuk mempertahankan diri. Yang penting bersiap siaga untuk mengelak sebarang habuan dari Alang yang sudah menjadi orang yang munafik itu.

Alang tau bahawa Cupeng tidak begitu serious. Tapi dia tidak terlalu berani untuk memaksa Cupeng kerana Cupeng mempunyai sepasang mata yang galak. Dua pasang mata ini tidak senang untuk ditundukkan seperti Jelutong.

Cupeng juga bijak menerlah Alang yang umpama seekur ular berbisa bila-bila masa saja akan membelit dirinya jika kurang hati-hati. Cupeng tidak akan pernah lupa pada apa yang telah diperlakukan oleh Alang terhadap desa seberang batasannya yang juga tidak secucuk dengan Alang. Alang tewas teruk dan maruahnya tergadai, tapi sayang semua itu tidak mampu memberikan pengajaran kepada Alang dan kuncu-kuncunya.


Alang memang tidak pernah serik melihat dirinya yang sudah menjadi patung bernyawa itu. Alang sering tewas di tangan musuh-musuhnya tapi enggan mengaku kalah, malah dengan angkuh menganggap dirinya tetap wira yang akan memimpin seluruh Rimba itu. Itulah antara cakap besar yang sering diagung canangkan oleh Alang.

Sebenarnya Alang cukup tertekan oleh anak angkatnya Imbang yang sekaligus mejadi anak emasnya hingga Alang sendiri terpaksa bergantung dalam banyak hal kepada Imbang. Jika silap-silap laku maupun tutur kata, maka Alang sendiri yang akan hidup merimpat mengalahkan peminta sedekah. Alang terpaksa akur dengan segala apa perlakuan anak emasnya itu.

Imbang yang sejak kecil lagi diasuh dan dididik oleh Alang untuk mejadi lanun lebih lima dekad lalu itu sentiasa berada dalam ketakutan, walau pun Imbang sudah cukup terlatih untuk bermain apa saja senjata, namun Imbang masih dalam ketakutan dan serba tidak tenteram. Kerana Imbang tau desa tempat mereka berteduh sekarang bukan hak mutlak mereka yang pada bila-bila masa saja akan kembali kepada yang berhak. Imbang bertambah ganas.

Alang sebenarnya adalah sebuah robot yang dikendalikan dari jarak jauh oleh Imbang anak emasnya sendiri. Apa pun yang dilakukan oleh Imbang sememangnya mendapat restu dari Alang, kerana setiap detik degupan jantung dan denyutan nadi Alang berada dalam tubuh badan Imbang.

Ini yang membuatkan Alang tidak boleh senang diri. Duduk salah berdiri pun salah. Alang harus kerja kuat dan keras untuk mencari kambing hitam ke sana sini bagi menutupi semua perlakuan dan kejadian yang dilakukan oleh Imbang.

Dengan teknik kotor dan licik seorang pendekar, Imbang sudah berjaya menghancurkan ranapkan desa di batasannya dengan begitu tenang dan teratur. Alang harus berusaha dengan lebih gigih lagi. Kelong mesti dihapuskan jika tidak Alang dengan mudah saja akan hilang kuasa dan menjadi spesies yang paling hina di mata Imbang.

Alang memukul canang ke seluruh Rimba mengatakan Kelong hendak mengamuk. Ini cuma kerana sedikit pertunjukan bunga api yang dipasang oleh Kelong di halaman pondoknya dalam kejayaannya menghasilkan senjata baru yang diperbuatnya sendiri itu. Walhal senjata-senjata seperti itu sudah pun berlambak dimiliki oleh rakan-rakan Alang yang lain, tetapi yang ini Alang tutup mata dan sumbat lobang telinga.

Apa yang Alang boleh lakukan cuma menari walau pun tariannya itu lebih dari gendang. Dia sekarang tengah sibuk mengatur mainan bunga api di halaman pondok Jelutong yang kononnya untuk menangkis apa yang akan dilakukan oleh Kelong seorang pendekar yang tidak mau tunduk kepadanya.

Alang benar-benar telah menjadi robot. Imbang pula akan tetap menjadi lanun yang ganas dan akan sentiasa bergaduh serta berbunuh-bunuhan kerana itu baginya cuma satu gurauan rutin hariannya yang direstui oleh Alang.

Imbang adalah Alang dan Alang adalah Imbang. Kalau cuma Kelong seorang yang menjadi sateria untuk menentang kekejaman dan keganasan yang ditaja dan dilakukan sendiri oleh Alang bersama Imbang, itu sudah nyata hasilnya akan kosong. Kerana itu Kelong harus mencari pendekar tulin jati dan bersemangat waja.

Persoalannya sekarang..! Desa manakah yang akan sanggup menjadi debu dan menjadi padang jarak padang tekukur sebagaimana hancurnya desa Jelutong enam puluh tahun dulu, seandainya Alang naik minyak..?





0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online