Wednesday, June 9, 2010

BUNGA CINTA DI SAFA MARWAH

Ajal dan maut jodoh pertemuan di tangan Tuhan. Kata peribahasa kalau sudah jodoh tak kan kemana. Kawin paksa…apa kah dia kawin lari atau tangkap basah. Semua itu sudah ditakdirkan dan itulah yang dikatakan suratan takdir.

Bagi Raziman apalah yang digagaskan sangat untuk pulang ke rumah, ada isteri pun bukan suka sama suka, walau pun telah dikurniakan seorang anak tapi semua itu tidak dapat mengubah hatinya untuk mencintai isterinya.

Pasangan remaja ini Idayu dua puluh empat tahun dan Raziman dua puluh enam tahun. Mereka telah dijodohkan oleh keluarga mereka masing-masing yang hanya terikat oleh sahabat karib dan sekaligus rakan kongsi niaga. Mereka tidak mau ikatan mereka renggang apa tah lagi terputus. Kerana itu anak-anak mereka terpaksa jadi kuda tunggangan demi untuk menyelamatkan tali persahabatan yang bagi mereka ini sajalah satu jalan yang sesuai dan elok.

Idayu dan Raziman terpaksa berkorban dan menjadi korban. Atas nama apa pun bagi sebuah perkongsian hidup, jika tiada cinta umpama masakan yang tidak berasam garam, maka sudah pasti masakan itu akan menjadi hambar. Demikian juga bagi dua jiwa yang sudah bergelar suami isteri ini, terpaksa melayari hidup dalam sebuah rumah tangga tanpa cinta, walau pun mereka sambat malamari menjalani kehidupan yang dikatakan suami isteri dalam sebuah perkahwinan.

Idayu sebenarnya punya romeo semasa menjadi penuntut di Universiti, apa kurangnya pula Raziman tentu ada julietnya semasa belajar di luar negeri. Oleh sebab mereka berdua ini telah dilahirkan menjadi anak-anak yang baik dan patuh pada kehendak orang tua mereka, maka dengan aman mereka berjaya memutuskan hubungan dengan teman masing-masing tanpa ada rasa benci jauh sekali dendam.

Onak dan duri kehidupan yang mereka lalui kini menjangkau lebih dua tahun. Namun rasa dingin Raziman terhadap Idayu masih tidak berubah. Bangun pagi sama-sama pergi kerja dan petang sama-sama pulang. Nampak memang macam belangkas ke hulu ke hilir tapi hati mereka masih terpisah jauh antara langit dan bumi jaraknya.

Apa pun yang diperlakukan Raziman ke atas Idayu namun Idayu selaku seorang isteri yang taat dan patuh, tetap bersabar dan menurut kehendak dan perintah suaminya, kerana dia tau adalah satu dosa besar jika menentang kehendak suami. Idayu tetap bersabar disamping berdoa moga rumah tangga mereka akan ada titik noktahnya dan diberkati oleh Allah nanti.

“Bang…Dayu nak ajak abang ke Mall, dah lama kita tidak pergi shopping sama-sama”. Manja dan lembut suara Idayu. Tapi kelembutan itu tidak dapat memancing apa tah lagi menawan hati suaminya yang sememangnya keras macam besi keluli itu.

“Abang banyak kerja…Dayu pergilah sorang”. Raziman begitu acuh tak acuh.

“Sudah lebih dua tahun bang kita begini, tapi hidup kita masih seperti orang asing”. Idayu mula menampakkan sedikit gurisan pilu di hatinya. Mana tau ada sedekah simpati dari suaminya.

“Kalau Dayu rasakan hidup macam ini membosankan, Dayu berterus terang saja pada abang”. Terlalu lancang mulut Raziman mengatur bahasa. Macamlah dia seorang saja yang punya perasaan. Itulah lelaki jika sudah ego.

“Bukan maksud Dayu macam itu bang, walau apa pun abang tetap suami Dayu”. Kesetiaan Idayu jelas cuma Raziman yang tidak tau merasakannya atau sengaja tidak mau untuk merasakan.

“Kita kawin paksa Dayu, kita telah menjadi korban atas kesetiaan kita sendiri”

“Buat apa kita mendendangkan lagu lama bang, semua itu adalah kehendak orang tua dan atas kerelaan kita sendiri”. Idayu melimparkan buah kerasnya.


Begitulah hasilnya jika sebuah perkahwinan yang berjalan di landasan kemahuan orang tua yang cuma menginginkan apa yang mereka fikir baik bagi anak-anak mereka, tapi lupa pada kehendak dan kemahuan anak-anak yang sudah bijak memilih, apa lagi untuk pelayaran seumur hidup dalam ikatan sebuah perkahwinan yang bahagia dan berkekalan.

Sebenarnya Raziman juga sedar dan tau apa yang patut dibuat oleh seorang suami terhadap wanita yang bergelar isteri, tapi Raziman mengabaikannya. Ingatan Raziman kepada julietnya tidak semudah Idayu melupakan romeonya. Inilah sedikit sebanyak punca yang menyumbang mengapa Raziman bersikap dingin terhadap isterinya.

“Sebenarnya aku sayang pada Idayu dia terlalu setia pada ku”. Satu hari Raziman meletupkan bom yang lama tersimpan dalam hatinya.

“Kau berdosa besar Razi, kau telah mengabaikan tanggung jawabmu sebagai seorang suami”. Kawannya Zamarul cuba memperotes apa yang dilakukan Raziman.

“Aku tau…tapi aku tidak menyintai Idayu, aku cuma sayang padanya..!”.

“Kau masih mengingati juliet mu..?” Zamarul memancing kelemahan Raziman.

“Cinta pertama lebih berkesan dari cinta berikutnya. Tidak siapa pun yang akan dapat melupakan orang pertama dalam hidup mereka masing-masing”. Raziman tidak tau perkataan siapa yang dicedoknya.

“Masa yang begitu lama kau tidak dapat memberikan cinta padanya..?”

“Barangkali kau juga tau bahawa cinta itu tidak boleh dipaksa-paksa”.

“Kau wajib berusaha kerana Idayu seorang isteri yang baik”. Komen Zamarul.

“Semua ini adalah kehendak keluarga kami”. Raziman cuba mengungkit lagi.

“Itu kata-kata orang yang berputus asa dan tidak beriman”. Zamarul melantak mati.

Malam berganti siang dan siang berganti malam. Namun sekelip kunang-kunang pun cahaya harapan yang akan menyuluh kehidupan mereka belum juga kelihatan. Hari-hari yang mereka lalui cuma sebuah lakunan yang mungkin tidak akan ada tamatnya. Inilah satu realiti kehidupan apa saja ‘jika tiada cinta’.

“Apa kah abang tidak ada perasaan sedikit pun, bahawa Dayu ini adalah isteri abang”. Idayu menagih sesuatu dari suaminya.

“Jangan tanya yang bukan-bukan”. Raziman awal-awal memberi amaran.

“Dayu tidak akan memaksa abang, Dayu juga tidak pernah minta apa-apa dari abang, tapi Dayu harap abang akan tunaikan satu permintaan Dayu ini”.

“Abang tidak berjanji, kerana abang tau abang belum sanggup melakukannya”.

“Kita harus akhiri cara hidup kita ini bang. Tak usah lagi kita menipu sesiapa termasuk diri kita sendiri. Biarlah kita hidup dalam dunia yang benar-benar ujud dan menjanjikan kebahagiaan untuk kita sekeluarga”. Begitu bermakna ungkapan Idayu.

“Maafkan abang kerana tidak dapat berbuat demikian”. Seolah-olah itu saja bahasa yang diketahui oleh Raziman.

“Dayu ada simpan wang sikit…kita pergi haji bang..!” Lantak Idayu noktah.

“Haji..!” Raziman terperanjat. Dia langsung tidak menyangka isterinya akan menimbulkan perkara itu.

“Kita mengerjakan haji, mudah-mudahan kita akan mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah”. Begitu Idayu memberi kepestian pada suaminya.

Sebenarnya Raziman pun ada ura-ura hendak pergi ke Mekah, tapi belum tiba saatnya untuk memberi tau Idayu. Sebaliknya Idayu pula yang mengajaknya terlebih dahulu. Raziman terkilan.

Kini Raziman dan Idayu telah menjadi tetamu Allah. Meraka adalah diantara manusia yang beruntung dapat berada dicelah-celah lautan manusia yang bertawaf di Rumah Allah. Raziman dan Idayu memandang ka’bah dengan perasaan sayu. Ini bukan lagi bayangan malah nyata di depan mata. Air mata mereka mulai titis.

Dalam jutaan manusia yang berhimpit-himpit itu nyaris Idayu terlepas dari tangan Raziman. Cepat Idayu memegang tangan suaminya takut kalau-kalau tertinggal jauh. Gementar terasa badan Raziman bila isterinya memegang tangannya. Bagaikan aliran letrek menjalar keseluruh badannya dan cepat dia menoleh isterinya.

Idayu melepaskan tangannya cepat-cepat takut kalau-kalau dimarahi oleh suaminya. Pandangan Raziman seolah-olah tidak mengizinkan dia memegang tangannya. Raziman benar-benar merasakan pegangan tangan lembut seorang wanita yang memerlukan dirinya. Sekarang Raziman sedar bahawa isterinya benar-benar memerlukan dirinya.

“Pegang tangan abang kuat-kuat..!” Lembut dan perlahan suara Raziman.

Cepat Idayu memangang tangan suaminya seakan tidak terlepas lagi. Dalam dirinya berkata, inilah satu rahmat dari Allah berkat kesetiaan dan kesabarannya selama ini. Di depan Rumah Allah baru pertama kali suaminya minta dipegang. Walau cuma tangan, tapi bagi Idayu cukup bermakna dan terlalu mahal bagi dirinya. Dalam hatinya tidak lupa mengungkapkan kesyukuran.

“Sudah berapa pusingan..?” Raziman sengaja bertanya.

“Dengan ini sudah tujuh pusingan bang…” Begitu lembut Idayu menjawab.

Idayu semakin kuat memegang tangan suaminya. Raziman pula merasakan kemesraan dari pegangan seorang wanita yang baru dicintainya. Alangkah indah dan bahagianya hidup mereka seperti sekarang ini jika cinta seumpama ini ada bersama mereka sejak dua tahun yang lalu.

Kini Raziman dan Idayu mula mengerjakan saie dari Safa ke Marwah. Namun mereka masih nampak malu-malu umpama orang baru lepas mempelai. Seperti juga tawaf ‘kurumunan’ manusia macam giuk dalam gantang. Mereka seolah-olah dilanda ombak di tengah lautan. Tolak sana tolak sini, ambit sana ambit sini. Sorong dan tarik. Akhirnya tangan Idayu terlepas dari tangan Raziman.

Keriuhan dan palbagai kerinah ketika itu tidak mengizinkan mereka mendengar panggilan antara satu sama lain. Raziman mula cemas apa bila isterinya tepisah darinya. Dia melihat kiri dan kanan, depan belakang namun wajah Idayu sedikit pun tidak kelihatan. Matanya mula diganangi air, dadanya sebak dan badannya mengeletar ketakutan.

Raziman mau behenti saja mengerja saie untuk mencari isterinya yang sudah terpisah, tapi dorongan dari manusia yang ramai itu tidak memberi peluang padanya untuk berbuat demikian. Akhirnya Raziman meneruskan saienya dengan harapan moga akan bertemu isterinya di penghujung nanti.

Di sebalik kejadian itu jauh di sudut hati Raziman timbul bintik-bintik rasa cinta yang mendalam terhadap isterinya. Perasaan begini tidak pernah ujud dalam dirinya ketika berada di Brunei Darussalam. Dia memandang Idayu dengan perasaan kosong. Tapi sekarang sudah menjadi lain, perasaan itu datang tanpa diundang. Tapi yang nyata isterinya sudah tiada, sudah terpisah oleh ramainya manusia yang bersesak-sesak tanpa memperhitungkan kepedihan orang lain.

Raziman merasakan badannya semakin longlai, dia seolah-olah tidak dapat bertahan untuk meneruskan pekerjaannya. Dalam hatinya sudah mengukir seribu malah berjuta andaian terhadap isterinya. Ingatannya kembali pada musim haji tahun lepas, di Mina beratus-ratus orang mati terhimpit ketika sedang melontar jumrah. Begitu juga di sini tidak mustahil jika Allah menghendakinya demikian.

‘Barang dijauhkan Allah..!’ Raziman mohon perlindunag.

Selesai bersaie tujuh kali pergi dan balik, peluh dingin sudah membasahi dahinya. Raziman menyesal atas perihal yang telah dilakukannya terhadap Idayu pada masa-masa yang lalu. Serta ketidak adilannya sebagai seorang suami terhadap isteri, semua itu timbul bagaikan kunang-kunang dalam benaknya. Dan pada saat akhirnya hatinya berbisik begitu khusuk dengan Allah berserta dengan jutaan penyesalan.

“Ya Allah..! Ampunkanlah dosa-dosa ku jika selama ini aku menganiaya isteriku. Engkau kembalikan dia padaku…aku sayang padanya…aku cinta padanya”. Raziman tidak dapat meneruskan doanya, hatinya sudah sebak dan ia menangis.

“Mengapa abang menangis..?” Idayu memegang tangan Raziman.

“Ya Allah..! Dayu di mana tadi..?” Raziman terkejut apabila isterinya memegang tangannya.

“Dayu di belakang abang tadi..!”. Jawab Idayu mesra.

“Mulai hari ini jangan tinggalkan abang lagi..!”. Pinta Raziman.

Raziman memelok isterinya erat-erat. Perlakuan mereka itu tidak disedari oleh orang ramai yang leka dengan urusan masing-masing. Dalam hati kecil Idayu bersyukur kepada Allah, kerana telah mengembalikan suaminya ke dalam pelukan jiwanya. Buat pertama kalinya Idayu tersenyum lebar kerana doanya telah diterima Allah.

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online