Wednesday, June 9, 2010

YANGKU CARI


Rina agak terperanjat mendengar pengakuan Misah. Dia seolah-olah tidak percaya Misah berani meninggalkan harta kekayaan dan kesenangannya walau cuma sebentar bagi sebuah pemergian. Apa kah Misah sudah tidak mau menikmati hidupnya yang serba mewah. Mustahil orang tidak inginkan kemewahan dan kesenangan. Jika tidak buat apa orang sanggup menipu orang untuk mendapatkan walau secubit kemewahan.

“Baguslah kalau begitu…aku harap kau akan dapat jodoh di sana”.

“Aku pergi bukan untuk mencari jodoh Rina…aku mencari ketenangan”.

“Manalah tau dapat jodoh dengan orang Arab. Itu tidak mustahil kan..!”

“Kalau masin kata-kata kau tu aku akan bawa kau naik haji tahun depan”.

“Amin..! Amin..! Amin..!”

“Macam suka nampak..!”

Sesungguhnya Allah mengetahui atas segala sesuatu. Tidak bergerak semua itu melainkan digerakkan oleh Allah. Dan tidak akan terjadi sesuatu itu melainkan dengan kehendak Allah yang di namakan ‘taqdir’.

Misah tidak peduli apa orang kata asalkan baik baginya dan tidak menyusahkan orang lain. Dia punya perinsip tersendiri tidak mau ikut-ikutan. Dia tetap dia dan tidak akan sama dengan orang lain. Apa yang dibuatnya, apa yang dilakukannya adalah untuk dirinya dan bukan untuk siapa-siapa.

Itulah Kamisah lebih dikenali dengan nama Misah. Nama yang bukan sebarangan dalam dunia perniagaan. Sebut saja Misah semua orang tau, semua orang angguk, semua orang mengiktiraf dia seorang wanita yang berjaya. Orang akan kagum atas kejayaannya dan terpesona dengan kecantikan serta keayuannya.

Tapi malangnya Misah masih keseorangan. Tidak ada jejaka yang berani menebur umpan, juga belum ada duda yang mau mencuba nasib atau pun suami yang tidak sedar sudah beristeri ingin menebar jala kalau-kalau ada nasib menyebelahinya.

Bukan calang-calang orang hendak mengurat dia. Kalau tidak punya akaun di bank, tidak punya rumah sewa atau banglo atau tidak punya kedudukan yang mantap, jangan cuba-cuba semua itu yang hasilnya nanti bagaikan ponggok rindukan bulan.

“Kalau cuma cinta tidak akan menjamin hidup kita” Misah cuba mempertahankan perinsip hidupnya.

“Nanti kau akan dicap sebagai wanita meterialistik”. Rina menduga.

“Biarkan mereka kata …asalkan aku tidak begitu”. Misah mempertahankan.

“Kau sudah ada tapak…apa lagi yang kau hendak..!” Rina belum putus asa.

“Untuk hidup tidak sama dengan ingin hidup. Kerana itu aku ingin hidup sebagaimana yang aku inginkan”. Misah cuba meyakinkan Rina.

“Hidup yang bagaimana..?” Fikiran Rina semakin kucar-kacir.

“Dengan berusaha agar kita dapat menikmati hidup yang sebenarnya”.


Rina kurang faham apa yang dimaksudkan Misah. Kerana citarasa seseorang itu tidak mudah untuk difahami, apa lagi semua ini berbentuk personal. Sebagai seorang perempuan normal Misah juga inginkan apa yang orang perempuan lain inginkan. Apa tah lagi usianya sekarang semakin dekat ke angka empat lima.

Misah pernah bercinta. Misah juga pernah berdampingan dengan lelaki. Tapi dia tidak tau bagaimana memulakannya untuk berterus terang kepada jejak itu. Misah cukup kompeden lelaki itu juga menyintainya. Tapi pada noktah akhir lelaki itu lenyap entah kemana. Ini membuatkan Misah semakin berhati-hati.

“Kalau kau tidak mengubah pendirian mu, jangan harap kau akan dapat jodoh. Orang tidak akan berani mendekati diri mu”. Rina terus menghukum.

“Macamlah aku ni ada penyakit..!” Misah cuba menyangkal.

“Sekarang orang tidak lagi takut pada penyakit, orang takut pada orang yang macam kau ini”.

“Sampai macam tu sekali..!”

“Ubahlah pendirian kau tu sikit…” Rina penuh berharap.

Zaman begini leceh pun susah nak dapatkan jodoh. Inilah yang membuatkan kadang-kadang Misah tidak selesa dengan kedudukannya sekarang ini. Apa kah ini dikatakan hidup yang serba salah. Terlebih kaya orang akan pandang lebih dari satu mata. Terlalu miskin pula kena cap ‘papa kedana’…lagi orang pandang tanpa mata.

“Kalau begini aku kesal dengan keadaan ku sekarang”.

“Orang bodoh pun tidak akan kata begitu”.

“Jadi…aku ni lebih dari orang bodohlah..!”

“Aku tidak pula kata begitu..!”

“Barangkali betul juga aku ni bodoh sebab tak ada orang yang hendakkan aku”.

“Kau tu bukannya bodoh cuma pilih jodoh…kau ingat harta kekayaan itu akan dapat menjamin kehidupan”.

“Kalau bukan harta kekayaan apa lagi yang mampu membahagiakan manusia. Cuba kau terangkan satu persatu..!”

“Cinta kasih dan sayang..!” Jawab Rina bangga.

“Kalau cuma cinta kasih dan sayang aku tidak percaya”. Misah bertahan.

“Kalau macam tu jangan marah jika aku kata kau meterialistik”.

“Buat apa aku nak marah kerana itu adalah perinsip. Kebahagiaan tidak akan ujud tanpa harta benda..!” Misah tetap dengan prinsipnya.

“Berikan dalil yang menguatkan pendapat mu itu”. Rina menguji.

“Kerana cinta itu tidak boleh dimakan”. Misah bertambah yakin.

Macam kanak-kanak berdebat sambil main catur yang kemudiannya menimbulkan pertengkaran dan berakhir dengan perkelahian. Misah tau semua itu apa pun juga yang dilakukan cinta kasih dan sayang harus ujud dalam diri masing-masing.

“Kalau macam itu sampai tua kau tidak akan mendapat jodoh..!”

Bentak Rina betul-betul marah kerana Misah mempersendakan kata-katanya. Misah tau semua itu di tangan Tuhan. Baik jodoh…maut…mau pun rezeki semuanya dalam genggaman Allah. Mungkin belum ditakdirkan Allah untuknya bertemu jodoh.

Misah mula bosan dengan kehidupnya sekarang. Masanya banyak dihabiskan dengan tugas-tugas yang semakin membebankan. Dia sekarang mula tercari-cari di mana adanya kehidupan yang menjanjikan ketenangan dalam dirinya. Harta yang banyak…kedudukan yang tinggi…hidup yang digalati menambahkan lagi jiwanya semakin tertekan. Misah ingin mencarinya…tapi di mana..?

“Aku kira kau sudah melupakan aku”. Misah membuat satu andaian.

“Orang miskin jarang melupakan orang kaya”. Rina tidak mau kalah.

“Boleh kah kau tidak menyenggung perasaan ku. Aku mau lari dari kehidupan ku sekarang ini”.

“Orang kaya ingin menjadi miskin memang susah hendak dipercayai”.

“Tapi tidak mustahil kan..! Aku akan membuktikannya”.

“Aku tau kau punya perinsip tapi jangan terlalu berteka teki”.

“Selama ini pernah kah aku cakap bohong pada mu..?”

“Apa maksud mu...?” Rina berserabut dengan perangai Misah yang memang sukar untuk ditelaah apa maksud sebenarnya.

“Aku hendak mengerjakan umrah. Moga jiwa ku akan tenang dan damai di sana. Aku ingin berserah diri kepada Allah..!” Misah mengambil keputusan.

“Hajjah..! Hajjah…..!” Kuat suara itu macam sebiji petir.

Seorang perempuan Arab gemok dan besar menepok bahu kirinya dengan kuat sambil berteriak yang cuma meminta tempat dalam saaf yang sudah sempit. Misah terkejut sekali gus fantasinya terburai. Mau saja ditolaknya perempuan Arab itu guna menempiaskan marahnya. Tapi dia sedar kerana waktu itu dia sedang berdepan dengan Rumah Allah. Mau tidak mau terpaksa diberi tempat walau sudah ‘bedadat’.

Keriuhan Kota Suci yang menjanjikan kesejehteraan itu benar-benar dapat menggamit hati nalurinya. Baru beberapa hari berada di Mekah, Misah sudah mendapatkan apa yang dicarinya selama ini. Jiwanya tenang fikirannya lapang dan bebas tanpa dibelanggu oleh perkara-perkara keduniaan. Misah amat terharu dan sebak didadanya mulai terasa. Tanpa sedar air matanya melilih membasahi pipinya yang merah akibat cuaca panas di Kota Suci itu.

Di kaki Jabal Rahmah dengan hati yang penuh keriangan Misah cuba menaiki seekor unta yang berkeliaran di sana dengan palbagai hiasan yang beraneka warna. Baru saja satu perempat unta itu berdiri tiba-tiba Misah merasakan badannya lemah dan tanganya terlepas dari ikatan unta itu lalu jatuh.

Dalam buku ada mengatakan Mekah adalah bumi kesejehteraan. Ini terbukti dengan jatuhnya Misah muncul seorang yang berbadan tegap dan sasa menyambut Misah yang terjatuh itu. Langit berada di bawah dan bumi naik ke atas. Cuma itu yang nampak oleh Misah sebelum dia merasakan dirinya berada dalam pelukan seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Walau bagaimana pun Misah terhutang sesuatu kepada lelaki itu.









0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online