Sunday, January 24, 2010

WAD O9

Sejuk hawa dingin dalam Wad 09 yang membungkus tubuh Siah itu cukup untuk menyucuk-nyucuk tulangnya. Kain selimut ditariknya kuat-kuat bagi mengambil sedikit rasa panas. Siah cuma membilang-bilang masa lampau bersama ibunya. Malam beransur tua dan wajah ibunya kian jelas.

Kokok ayam kedengaran beberapa kali. Suasana alam semula jadi ciptaan Allah Yang Maha Kaya itu menjadikan satu dorongan bagi Salamah untuk meneruskan pelayaran hidupnya yang silap-silap dayung akan menjadi sisa kenangan sepanjang hayatnya.

Di pagi yang hening itu dengan diikuti oleh bunyi birik-birik yang seolah-olah alunan muzik bagi mengiringi Salamah dengan sebuah basikal tua kepunyaan arwah suaminya untuk mengharungi kedinginan subuh itu bersama seorang anak perempuan kecil memboncing dibelakang basikal itu dengan mata yang pejam dan celik.

Di celah-celah dedaun pokok-pokok getah yang rindang itu ditembusi oleh sinar mega merah berarak garang, semacam memberikan kekuatan kepada Salamah. Dengan berbekalkan kecekalan dan semangat yang kental, Salamah dengan penuh tawakal menempuh masa depannya yang belum menjanjikan apa-apa.

Satu demi satu pokok-pokok getah ditoreh dengan penuh semangat serta keyakinan agar menemui sebuah kehidupan yang menjamin masa depannya bersama anak-anaknya. Cuma inilah yang ada dalam diri Salamah, ibu tunggal yang punya anak tiga. Dia tidak pernah mengeloh jauh sekali menyesali hidupnya walau tanpa suami. Suaminya meninggal di zaman perang dunia kedua dulu. Itulah yang ditinggalkan oleh sebuah peperangan.

Susu getah mengalir lembut selembut denyutan jantungnya ketika itu. Salamah begitu terharu melihat rezki di depan mata. Kepada Allah dia tidak lupa memanjatkan kesyukuran dan berdoa moga dia tidak akan tenggelam dalam kemanisan budi manusia kelilingnya. Salamah juga tidak lupa memohon agar roh suaminya dihimpunkan bersama dalam golongan orang-orang yang beriman.

Titik demi titik susu getah memenuhi tempurong piasau kering yang hampir sebaya dengan umurnya itu. Salamah berharap moga apa yang diperjuangkannya selama ini akan membuahkan hasil yang lumayan dimasa akan datang.

"Kau berhentilah menoreh getah itu Lamah." Abangnya melarang.

"Karim...jika aku tidak menoreh, apa yang hendak aku makan bersama anak-anakku. Itu saja yang dapat aku kerjakan."

"Sudah ku katakan aku akan menolong kamu, anak-anak mu itu adalah anak-anak aku juga."

"Aku hargai simpati mu itu Karim. Tapi sampai bila kau akan dapat memberi makan aku dan anak-anak ku..? Kau juga mempunyai isteri dan anak-anak".

"Aku tidak akan memaksa kau Lamah."

"Sempurnakanlah dulu tanggong jawab mu Karim. Selagi getah-getah itu mengeluarkan susu, Insya-Allah aku dan anak-anak ku tidak akan kelaparana."

“Kau memang degil..!” Suara Karim keras. Siah terjaga.

“Astaghfirullah al azim..!”

Siah terlelap seketika dia sempat meneroka ke masa-masa yang silam kira-kira lima puluh tahun berlalu. Dia juga tidak dapat melupakan saat-saat bersama ibunya ketika dia masih kecil dulu. Ketika itu Siah baru berusia enam tahun. Siah cepat menoleh kiri dan kanan dalam Wad 09 itu. Mujurlah tidak ada orang yang mendengarnya.

Tapi sekarang semua itu sudah menjadi lagenda. Tidak ada lagi kekecuhan biri-birik dikala subuh. Tidak ada lagi kokok ayam jantan menandakan siang. Juga tidak ada lagi perempuan yang mengayuh basikal sambil membonceng anaknya ketika sejuk subuh mengigit kulit untuk mendapatkan sesuap nasi.

Perempuan itu sekarang sudah berada didepan mata Siah. Ibunya terlantar menahan kesakitan yang entah bagaimana. Namun Siah tetap tabah menghadapinya. Kerana perempuan itulah satu-satunya orang yang berkorban sejak dia dilahirkan hingga sekarang. Siah meluruskan badannya di atas juli yang nipis itu, walau tidak seempok tilam dirumahnya, tapi dia bahagia berada di samping ibunya. Salamah.

Hospital itu seakan sudah menjadi tempat kediamannya. Wad 09 pula semacam bilik rehatnya selama berbulan-bulan menunggu ibunya yang terlantar itu. Inilah masa dan ketikanya untuk dia membalas jasa ibunya. Ibu yang memberikan segala-galanya, ibu yang tidak berbilang-bilang. Walau pun jasa seorang ibu itu tidak akan terbalas hingga ke liang lahat.

Baik malam atau siang. Siang mau pun malam bagi Siah sama saja. Yang penting dia bersama ibunya. Siah kagum dengan kecekalan ibunya dalam mengakhiri zaman muda dan kejelitaanya satu ketika dulu. Ibunya telah meletakkan ‘noktah’ dalam hidupnya untuk menerima kehadiran orang lain di antara dia dan anak-anaknya.

Sekujur tubuh di atas katil bergerak. Siah terkejut. Lapang dadanya apabila melihat ibunya bangun dan bersandar. Mau dipeluknya ibunya yang selama ini merintih kesakitan, tapi Siah tidak dapat berbuat apa-apa., seolah-olah ada satu kuasa yang menahannya dari berbuat sesuatu.

Serentak itu juga Siah nampak seorang lelaki berjubah putih mendekati ibunya. Lelaki itu tampan dan berpakaian kemas. Ibunya melerek kearahnya seolah-olah memberi tau sesuatu. Lelaki berjubah itu senyum melihat Siah.

“Aku hendak bawa ibu mu pindah.” Lelaki berjubah itu seolah-olah meminta izin kepada Siah.

“Jangan bawa ibu ku…dia sakit. Jangan..! Jangan..!” Teriak Siah. Jururawat yang bertugas pagi itu terperanjat lantas mengejutkan Siah.

“Assalamualaikum...! Sudah pagi Mak Siah…” Siah terjaga cepat dia melihat keliling Wad 09 itu kalau-kalau ada orang lain nampak apa yang berlaku tadi. Siah merasa lega kerana tidak seorang pun yang ambil perhatian.

Jururawat itu tersenyum simpul melihat Siah. Bagi Siah itu satu keuntungan, senyuman mereka itulah sedikit sebanyak menjadi teman dan penawar duka Siah selama berbulan-bulan dia menunggu ibunya.

Siah amat bangga terhadap layanan-layanan yang di berikan oleh Jururawat-Jururawat di Wad 09 itu kepada keluarga yang menunggu seperti dirinya, apa tah lagi terhadap pesakit itu sendiri yang sudah menjadi tugas dan tanggung jawab mereka sebagai jururawat yang terlatih dan berkemahiran.

Itulah Siah dengan masa lampaunya. Dia tidak dapat melupakan walau sedetik pun gerak geri ibunya di masa silam. Matanya merenong tajam ke wajah ibunya yang masih terlantar di atas katil dengan keadaan lesu dan sayu. Wajah itu sudah tidak seceria lima puluh tahun dulu.

Apalah daya seorang insan biasa bernama Siah untuk meringankan walau sedikit kesakitan yang ditanggung ibunya selama ini. Cuma dia dapat memohon kepada Tuhan agar meringankan kesakitan yang ditanggung ibunya.

Mimpi Siah sebentar tadi sering menganggu fikiranya. Berulang-ulang bagaikan VCD yang dimainkan apa bila saja dia terlelap. Siah mau melupakan mimpinya itu namun seakan sudah terpahat dalam memori kepalanya yang bila-bila masa saja akan berputar.

Siah menatap wajah ibunya puas-puas, seakan-akan itulah kali terakhir baginya melihat wajah seorang ibu yang berjasa kepada anak-anaknya. Dia tidak mau berpisah dengan ibunya. Itulah yang dikehendaki oleh seorang anak kepada seorang ibu. Tapi bagaimana pula dengan kehendak Allah kepada hamba-Nya..?

Siah tiba-tiba sebak dia tidak dapat menahan sayu dan pilu melihat wajah ibunya yang semakin pucat lesu itu. Dia mau meraung sepuas-puasnya tapi dia terasa malu, dalam Wad 09 itu bukan dia seorang saja. Siah cuma dapat membenamkan wajahnya ke tubuh longlai ibunya dengan tangisan yang kuat. Siah menangis sepuas-puas hatinya.

“Relakan ibu mu pergi..!” Lelaki berjubah itu datang lagi.

“Jangan bawa ibuku…biar aku menjaganya di sini..!” Siah berkeras.

“Biar ibu mu lepas dari kesakitan dan kesangsaraan, ibu mu akan bahagia..!”

Sekelip mata lelaki berjubah itu menghilangkan diri entah ke mana. Siah terjaga lagi. Dia dikejutkan oleh seorang Jururawat yang bertugas kerana sebentar lagi doktor akan memereksa semua pesakit.

Siah biasa dengan keadaan begitu. Setiap pagi para doktor akan sebok dengan tugas masing-masing. Siah beredar jauh sedikit dari katil ibunya. Tabir keliling pesakit ditutup rapat. Siah cukup faham apa yang dapat dibuat oleh se orang doktor ketika itu cuma merupakan rutin harian untuk para pesakit yang seperti ibunya.

Tidak lama selepas itu doktor keluar dan mendekatinya. Jantung Siah mula berdebar, darahnya terasa naik berlipat ganda. Siah sudah dapat mengagak apa yang hendak dikatakan doctor itu kepadanya. Siah cuma berserah kepada Allah.

“Dia baru saja pergi meninggalkan kita..!” Doktor beredar ke tempat lain untuk cerita yang lain pula.

Macam sebiji bola golf betul-betul menghempap kepala Siah ketika itu. Ruang Wad 09 itu menjadi gelap, kerdip-kerdip kecil bagaikan kulimpapat berlegar di ruang matanya. Dengan rela Siah melepaskan ibunya pergi. Siah tau setiap orang akan ada waktu-waktunya yang terpaksa meninggalkan dunia yang palsu ini bersama orang-orang yang paling disayangi dan segala isi didalamnya.

Siah sudah tidak ingat apa yang terjadi lepas itu. Kali terakhir dia berada dalam pelukan suaminya yang cuma satu-satunya tinggal tempat dia bergantung hidup.




0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online