Sunday, December 13, 2009

Manis Manja

DRAMA RADIO
TAHUN BARU MASIHI 2009
BERJODOL : MANIS MANJA

GRAM: MUZIK PENGENALAN RANCANGAN (PEMBUKAAN).......
ANN: …………drama khas semepena Tahun Baru Masihi 2009 berjodol ‘Manis Manja’ tulisan Hj Jamaluddin Aspar, Brunei Darussalam……..
GRAM: LANJUTAN MUZIK PENGENALAN…….
M/LOG: Beberapa bulan dahulu sebelum perutnya membesar, Toba sudah bersedia hendak mengugurkannya. Tapi Jibah isteri Toba membantah keras kerana Jibah mahukan anak itu biar lahir, apatah lagi itu adalah anak yang pertama walau tidak diketahui siapa bapanya yang sebesar.......peristiwa itu berlaku pada tahun 2000…!
* * * * * *
TOBA: (MARAH) Kalaulah dulu-dulu kamu ikut cakap aku…tentu perutnya sekarang ini tidak akan sebuncit itu. Nah…sekarang tengoklah apa kesudahannya…?
JIBAH: Kikislah perasaan benci abang yang sudah tidak ada gunanya itu lagi, perkara itu sudah lama berlalu, tidak akan menguntungkan siapa-siapa…kalau rugi tu adalah…!
TOBA: Apa pun namanya benci itu tidak mengira untung atau pun rugi, yang penting luka hati aku ini belum sembuh…sekali aku benci pada orang itu sampai mati pun aku tidak akan lupa.
JIBAH: Jadi selama ini apa yang abang dapat dengan kebencian itu, silap-silap abang pula yang dikatakan orang itu dan ini.
TOBA: Biar mereka kata apa saja sampai berbuih mulut mereka pun aku tak peduli, yang penting aku puas, tanpa si Lamin itu pun aku boleh hidup juga. Selama ini bukan dia yang memberi kita makan…!
JIBAH: Tapi jika hidup sering bermusuhan di mana harmoninya…? Kita ini berkampung bang…berjiran, satu sungai dan satu lautan.
TOBA: (KERAS) Aku tak peduli…jangan harap aku akan berbaik dengan si Lamin itu, selagi luka hati aku tidak sembuh…selagi itu si Lamin tetap jadi musuh aku sampai ke mati…!
JIBAH: Kita ini dah tua bang…esok-esok jika kita mati nanti, si Lamin itu juga yang akan turut mengangkat janazah kita.
TOBA: Aku akan membuat surat wasiat mengharamkan si Lamin mengangkat mayat aku, jika dia melanggarnya juga aku akan sumpah dia sembilan keturunan jadi papa kedana…biar dia rasa…!
JIBAH: Bawa mengucap banyak-banyak bang…semua itu sudah ditakdirkan Allah.
TOBA: Dia tergamak merampas kebahagiaan aku.
JIBAH: Kisah itu sudah lama berlalu bang…susah sangatkah untuk melupakannya…?
* * * * * *
M/LOG: Iyah…memang susah bagi Toba untuk melupakan peristiwa itu, apatah lagi soal hati dan perasaan yang sememangnya sukar untuk diperolehinya. Marilah kita mengembara dan berpijak sejenak dibumi tahun 1952…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…..
TOBA: (PERLAHAN) Sabarlah Manis…semua orang kampung sudah mencari tunang kau itu, di hutan belantara…bukit bukau dan juga sungai-sungai di kampung kita ini.
MANIS: (SEDIH) Mengapalah malang nasib Manis ini bang Toba, Manis sudah kehilangan orang yang Manis kasihi, sekarang Manis sudah tidak punya siapa-siapa lagi.
TOBA: Jangan cakap macam itu Manis…yang hilang itu akan ada gantinya, demikian juga yang patah tentu akan tumbuh juga.
MANIS: Niat hati ini belum teringin untuk mencari ganti bang Toba, Manis akan tunggu dia…Manis pasti dia tidak mati.
TOBA: Bang Toba sepandapat dengan Manis, dia tidak mati…tapi mungkin dia menjadi harimau, seperti kisah Bukit Tempayan Pisang.
MANIS: Bagaimana bang Toba tau…?
TOBA: Nenek bang Toba yang menceritakannya satu ketika dulu…Manis jangan bimbang, bang Toba akan sentiasa di samping manis.
MANIS: Manis nak berehat dulu…bang Toba pergilah pulang, nanti lain pula sangkaan orang.
TOBA: Baiklah…bang Toba pulang dulu dan kalau ada apa-apa panggil bang Toba, bang Toba akan lakukan apa saja untuk Manis…!
* * * * *
M/LOG: Itulah strategi Toba menangguk di air yang keruh, mengambil kesempatan dalam ke sempitan. Sekarang kita kembali mendengar aksi Toba yang salahbida tarzan juga berlaku dalam tahun 2000…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…..
TOBA: (MEMANGGIL-KUAT-MARAH) Lamin…! Laaa…miinnn…!
LAMIN: (GERAM) Ada apa kau berteriak-teriak macam orang gila ini Toba…? Malulah sikit…sedarlah diri itu dah tua tapi berkelakuan macam kanak-kanak.
TOBA: Memang aku gila…kau yang membuatkan aku menjadi gila stelah kau rampas Manis dari tangan aku. Aku masih sedar siapa diri aku, jika aku gila pun ini kampung aku…bukan macam kau…!
LAMIN: Aku juga sedar siapa aku Toba…aku orang pendatang di kampung ini, tapi aku tidak meminta-minta di kampung ini sejak dulu lagi, aku berusaha hingga aku jadi macam ini.
TOBA: (MASIH MARAH) Kerana itulah kau berhasil mengoda Manis dengan kekayaan mu itu, kau tak habis-habisnya merusakkan kehidupanku Lamin.
LAMIN: (PERLAHAN) Kita sekarang sudah beransur tua Toba…semua itu sudah berlalu, Manis sudah menjadi isteri aku dan kau juga sudah mempunyai isteri yang cantik malah lebih cantik dari Manis.
TOBA: Aku tidak mengukur cinta itu dari paras rupa Lamin, tapi dalam hati ini…(BATUK-BATUK) dalam hati tidak ada duanya kau tau…! Kau yang seronok-seronok selama ini, tapi aku yang menderita.
LAMIN: Semuanya itu sudah berpuluh tahun berlalu Toba, tidakkah kau dapat melupakan walau sebentarpun untuk kau menerima hakikatnya. Cuba kau berterus terang apa sebenarnya yang kau inginkan Toba…?
TOBA: Kau rampas Manis dari tangan aku itu satu perkara…dan sekarang kau ajak pula…(BERHENTI DAN BATUK YANG BERPANJANGAN).
* * * * * *
M/LOG: Kita beri masa untuk Toba berehat dulu, biar dia melayan batuknya itu puas-puas, takut nanti ampusnya akan kembuh. Sementara itu kita masuk ke dalam otak Toba di tahun 1954…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
TOBA: Sejak orang baru itu datang di kampung ini, Manis seolah-olah tidak ambil indah pada bang Toba lagi…apakah Manis sudah berubah hati pada bang Toba, dan memindahnya pada pandatang tak tau diri itu…?
MANIS: Entahlah…Manis pun tak tau, sejak dia datang ke sini Manis rasa lain macam…(pause) Bang Toba cemburu kah…?
TOBA: Memanglah cemburu…sebab Manis cantik…bersopan santun dan berbudi bahasa. Siapa nama orang baru itu…?
MANIS: Lamin…dia datang dari pulau seberang, dia tidak ada saudara mara di sini, pasal itulah keluarga Manis tumpangkan dia di rumah Manis.
TOBA: Mengapa ayah Manis terima orang yang belum tentu asal usulnya, manalah tau dia sengaja hendak menghuru-harakan kampung kita ini.
MANIS: Tak mungkin bang Toba…Manis tidak nampak apa-apa pun yang menunjukkan dia orang jahat.
TOBA: Jadi sekarang apa pendirian Manis terhadap bang Toba…?
MANIS: Kedatangan Manis ini pun untuk berterus terang pada bang Toba, bahawa pertemuan kita ini adalah kali yang terakhir…!
TOBA: Jangan bergurau Manis…sanggupkah Manis menolak bang Toba kalau hanya kerana si Lamin anak dagang yang menumpang itu.
MANIS: Betul bang Toba…Manis tidak berjenaka jauh sekali berteka teki, orang tua Manis telah pun menjodohkan Manis dengan Lamin.
TOBA: (SEDIH) Sampai hati Manis menghampakan harapan bang Toba…rupa-rupanya selama ini bang Toba bertepuk sebelah tangan saja. Sia-sialah kasih sayang yang bang Toba curahkan selama ini.
MANIS: Kita belum ada jodoh bang Toba...carilah orang lain sebagai penganti Manis, dan Manis terpaksa mengikut kehendak orang tua…Manis takut nanti kena sumpah menjadi batu…!
TOBA: (GERAM) Kalau begitu…mulai hari ini juga…bang Toba istiharkan bahawa si Lamin keparat itu akan menjadi musuh ketat bang Toba sampai bila-bila…bang Toba akan tunjukkan pada Manis, bang Toba juga boleh jadi kaya seperti si Lamin itu.
* * * * * *
M/LOG: Itulah mulanya Toba membenci Lamin. Barangkali Toba sudah dapat nafas baru untuk meneruskan hujah-hujahnya yang selama ini masih terpendam yang tidak dapat di bendungnya lagi…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
LAMIN: Jangan turutkan hati Toba…kau tu sakit, ampus nanti aku juga yang susah kalau kau terjungkag-jungkang di halaman rumah aku ni.
TOBA: (MARAH) Aku dapat tibikah…malariakah…ampuskah, kau peduli apa. Aku yang sakit bukan kau…!
LAMIN: Kita ni berjiran Toba…kau dan aku macam saudara, apa kata orang nanti jika kau terbujur tak tentu pasal, alih-alih orang akan kata aku yang bunuh kau…!
TOBA: Berpuluh tahun aku masih sabar atas perbuatan mu terhadapku, kau ragut kasih sayang dan cintaku terhadap Manis. Tapi sekarang ini aku tidak boleh sabar lagi Lamin…!
LAMIN: Aku tidak pernah menganggu kau Toba, itu cuma perasaan cemburu kau yang melimpah ruah itu. Berterus teranglah sama-sama kita menyelasaikannya dengan tidak payah ke Bangsa-Bangsa Bersatu.
TOBA: ( KUAT) Aku tidak main-main Lamin…kau rampas Manis aku masih boleh sabar, tapi sekarang lembu aku bunting angkara perbuatan lembu kau yang miang macam kau itu juga…!
LAMIN: (BERISTIGHFAR) Tergamak kau menyamakan aku dengan lembu Toba…di mana rasa kemanusiaan mu padaku…?
TOBA: Kau dengan lembu kau itu tidak ada bezanya di mata aku, kau ajar dia untuk memporak perandakan kebahagiaan orang lain seperti aku ini.
LAMIN: Macamana kau tau anak dalam perut lembu kau itu, lembu aku yang punya angkara…? Eh…Toba, lembu itu binatang kalau mereka hendak jadi laki bini pun tidak payah kawin tau…!
TOBA: Kau jangan nak berjenaka dengan aku Lamin, di kampung ini tidak ada lembu jantan lain selain dari lembu kau itu.
LAMIN: Aku taulah lembu itu lembu aku, tapi kau tak bolehlah tuduh sebarangan…barangkali ada lembu jantan lain yang mengurat lembu kau itu siapa tau…!
TOBA: Aku sudah masak dengan perangai lembu aku itu, dia tidak akan berjalan jauh jika aku tidak menemaninya.
LAMIN: (PERLAHAN) Toba…lembu itu binatang tau…dia tidak kenal halal dan haram, tapi kadang-kadang kita manusia ini pun ada mirip-mirip macam mereka itu juga.
TOBA: Sudahlah kau sakiti hati aku…ini lembu kau juga yang ikut-ikutan menyakiti hati aku. Memang kau dan lembu kau itu sama saja…!
LAMIN: Toba…apalah salahnya jika lembu kau itu bunting oleh lembu aku, kau tak rugi satu apapun malah kau akan mendapat untung kerana dia telah menyumbang untuk memanjangkan zuriat lembu kau itu.
TOBA: Aku tidak mau berbisan dengan kau mengerti…!
LAMIN: (BERISTIGHFAR)…..
* * * * * *
M/LOG: Itulah…apabila orang dibebani dengan rasa kecewa tidak akan terdaya untuk menangkis dan menapis segala percakapan maupun perbuatan, apa lagi jika tidak disertai dengan kekuatan iman. Demikian juga Toba yang sepanjang hayatnya dibaluti dengan kebencian setelah hidupnya dicalarkan…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…..
MANIS: (PERLAHAN) Bang Toba…!
TOBA: (TERKEJUT) Oh…! Manis rupanya…bang Toba kira siapa tadi, mujurlah bang Toba tidak mati terduduk.
MANIS: Manis bukannya hantu untuk menakut-nakutkan bang Toba, Manis tau bang Toba kuat semangat…tabah menghadapi dugaan dan rintangan, bukan macam Manis…
TOBA: (PERLAHAN) Bang Toba rasakan bagai bermimpi di siang hari, bang Toba juga sudah lama tidak mendengar suara Manis yang lunak berirama itu.
MANIS: Manis datang membawa harapan agar bang Toba berdamai dengan bang Lamin, tidak ada gunanya kita bermusuh-musuhan begini. Barang yang sudah itu biarkan berlalu.
TOBA: Selama berpuluh tahun bang Toba menderita kerana kehilangan Manis dan derita itu belum pulih hingga sekarang ini, kini Manis muncul di depan bang Toba cuma untuk menambah derita itu lagi.
MANIS: Tidak bang Toba…sejak dulu lagi Manis tidak pernah mencintai bang Toba, cinta Manis cuma pada bang Lamin setelah tunang Manis hilang di dalam hutan dahulu.
TOBA: (SEDIH) Kenapa Manis tidak berterus terang pada bang Toba…?
MANIS: Sebenarnya jodoh kita tidak ada bang Toba…pergaulan kita ketika muda-muda dulu itu cuma pergaulan biasa, tidak ada bibit-bibit cinta sebagaimana yang bang Toba sangkakan.
TOBA: Kerana kepalsuan cinta Manis itulah yang membuatkan bang Toba berada di awang-awangan, bang Toba nyaris gila…!
MANIS: Berpijaklah di bumi yang nyata, lupakan zaman muda remaja kita yang telah berlalu itu…kita sekarang dalam perjalanan menuju senja yang akan berlabuh.
TOBA: Bang Toba tidak dapat melupakannya Manis…jatuh bangun bang Toba dalam percintaan yang kecewa juga akhirnya.
MANIS: Sekarang kita sudah berada di abad duapuluh satu…esok-esok kita akan melangkah ke tahun baru…dua ribu sembilan bang Toba. Jauhkanlah perasaan benci pada sesama kita.
TOBA: Bang Toba benci pada laki Manis itu kerana dia telah merampas Manis dari tangan bang Toba.
MANIS: Terimalah kenyataan…Manis tidak pernah jatuh cinta pada bang Toba. Sedarlah bang Toba kita sekarang ini sedang berjalan ke arah barat, mustahil kita akan dapat patah balik untuk menuju timur.
TOBA: Kalau hendak diturutkan hati…sudah lama si Lamin itu bang Toba bunuh, puas hati bang Toba.
MANIS: Kalau bang Toba bunuh bang Lamin, bang Toba juga akan di hukum gantung sampai mati.
TOBA: Bang Toba tidak takut mati…!
MANIS: Sebabnya…?
TOBA: Mati cuma sekali…
MANIS: Baiklah bang Toba…Manis pergi dulu…!
TOBA: (DENGAN KERAS-MEMANGGIL) Manis…! Manis…! Jangan tinggalka bang Toba Manis…Maa…niiisss…!?!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
JIBAH: (MARAH) Abang sebut-sebut nama Manis sampai dalam tidur tu mengapa…? Jibah ini tak manis lagikah dalam pandangan abang. Manis dan Lamin itu dah jadi bisan kita sekarang.
TOBA: Itu aku taulah…tapi semua ini bukan kemahuan aku, kemahuan anak kamu si Adol itu, kalau harapkan aku…tunggu dulu…!
JIBAH: Anak Jibah anak abang juga…Jibah tak perasaan pun ada laki lain selain dari abang…(pause) Ini sampai ke mimpi-mimpi itu apa hal…ada hati lagikah pada si Manis itu…?
TOBA: (GERAM) Abang belum dapat menerima hakikat bahawa si Lamin jahat itu bisan abang, abang benci padanya…benci…benci…benci…!
JIBAH: Anak kita dan anak si Lamin itu sudah bahgaia sekarang ini bang, jadi kita selaku orang tua mereka jangan pula berbantah-bantahan dan berbenci-bencian.
TOBA: Selagi dia hidup selagi itulah benci dalam hati aku ini tidak akan padam buat selama-lamanya.
* * * * * *
M/LOG: Itulah yang dikatakan luka di tangan nampk berdarah, luka di hati tidak siapa yang tahu. Andai kata luka itu sembuh, namun parutnya tetap ada. Sekali kecewa dalam bercinta seumur hidup diri terpenjara…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
TOBA: Jangan tambahkan lagi kebencianku padamu Lamin…kesabaranku ada batasnya, jangan paksa aku untuk menjadi seorang pembunuh…!
LAMIN: Dendam dan benci yang tidak ada sudahnya itu akan merugikan diri sendiri Toba…apalagi cuma berebutkan seorang perempuan, semua itu sudah lapuk Toba…!
TOBA: Itu kata kau sekarang ini…tapi mengapa kau tidak fikirkan di masa dan ketika lebih empat puluh tahun dulu…? Kau lebih suka melihat aku kecewa dan merana.
LAMIN: Kiranya aku boleh mengundurkan waktu itu…aku akan serahkan apa yang kau inginkan, aku juga tidak mau bermusuhan dengan sesiapa, aku cuma menumpang hidup di kampung ini.
TOBA: Sudah terlalu lambat Lamin…semua itu tidak ada maknanya lagi.
LAMIN: Inilah masanya kita patut menutup buku permusuhan kita Toba, kau dan aku bukan lagi orang lain…anak-anak kita telah pun bersatu dan tidak lama lagi kita akan mendapat cucu.
TOBA: (KERAS) Tidak…! Itu bukan cucu aku…cucu aku sudah mati setelah dia dilahirkan, itu ibunya…kau nampak…?
LAMIN: (BERISTIGHFAR) Itu lembu kau Toba…! Apa sudah jadi dengan kau ini…seram bulu roma aku…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
LAMIN: (GERAM) Kadang-kadang aku geram juga dengan kelakuan Toba yang seperti orang gila itu, kita nak berbaik-baik lain pula jadinya. Tidak boleh dibawa berunding langsung…!
MANIS: Usah ganggu dia lagi bang Lamin…Manis bersalah, sebelum bang Lamin ujud dalam hati Manis, Manis pernah memberikan harapan padanya, tapi semua itu cuma pura-pura…
LAMIN: Kenapa Manis lakukan macam itu…kalau Manis berterus terang tentu semua ini tidak akan berlaku.
MANIS: Maafkan Manis bang Lamin…apapun cuma bang Lamin saja dalam hati Manis dari dulu hingga sekarang.
LAMIN: Dalam satu hal bang Lamin kesian juga dengan si Toba itu, sejahat-jahatnya pun masih dapat memilih yang mana baik dan buruknya.
MANIS: Kita masih belum terlambat untuk menjernihkan kekeruhan selama ini, kita masih banyak peluang bang Lamin.
LAMIN: Abang pun terasa berdosa…tapi apa boleh buat, semua itu sudah terlanjur. Kita tidak tau akan jadi macam ini.
MANIS: Izinkan Manis berjumpa dengan Toba…Manis akan pujuk dia supaya menerima kita sebagai keluarga, lebih-lebih lagi bang Lamin sendiri.
LAMIN: Pergilah…tapi Manis harus waspada jangan sampai perkara yang tidak elok boleh berlaku, Manis harus hati-hati.
GRAM: MUZIK SELINGAN……..
MANIS: (PERLAHAN DAN LEMBUT) Maafkan kedatangan Manis ini jika menganggu ketenteraman bang Toba.
TOBA: (LEMBUT) Sejak Manis keluar dalam kehidupan bang Toba, mulai dari itulah bang Toba tidak pernah merasakan ketenteraman, hingga saat Manis berada di depan mata bang Toba sekarang ini.
MANIS: Manis datang bukan sebagai musuh bang Toba…juga bukan selaku kekasih, tapi untuk semuanya.
TOBA: Apakah bang Toba bermimpi lagi…atau mengigau di siang hari…?
MANIS: Bang Toba tidak bermimpi…dan tidak akan bermimpi lagi, Manis benar-benar ujud di depan bang Toba, tapi bukan sebagai Manis yang pernah menolak cinta bang Toba dulu.
TOBA: Dari dulu hingga sekarang bang Toba rasakan, hidup ini seolahnya bagaikan bola, bergolek ke sana ke mari mengikut kehendak kaki yang menyepaknya.
MANIS: Tapi Manis tidak bermaksud begitu bang Toba…kalau bang Toba jadi mangsa permainan cinta dari Manis, malah Manis juga yang menjadi mangsa keadaan.
TOBA: Apalah gunanya memutar kisah-kisah yang sudah tidak punya makna lagi, semua itu akan menambah penderitaan bang Toba.
MANIS: Manis tidak punya hajat lain…apalagi usia kita sudah terlalu banyak dimamah waktu, kita cuma punya sedikit kesempatan untuk menjalani sisa-sisa hidup yang tertinggal.
TOBA: Kalau cuma itu yang Manis katakan pada bang Toba, hentikan saja setakat ini, bang Toba tidak punya kekuatan untuk menghadapinya.
MANIS: (TERHARU) Manis juga tidak akan lama berdepan dengan bang Toba, Manis ingin katakan…buangkanlah yang keruh dan kita ambil yang jernih.
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
JIBAH: (LEMBUT) Jangan paksakan diri untuk berbuat sesuatu, yang diri sendiri tidak sanggup untuk melakukannya, itu cuma membuang masa dan menipu diri sendiri.
TOBA: (GERAM) Hatiku belum terbuka untuk memaafkan orang…apalagi orang yang seperti si Lamin itu, kalau boleh bayang-banyangnya pun aku tidak mau melihatnya.
JIBAH: Umur tidak akan menungkat langit bang, sebelum waktu itu tiba ada lebih baiknya kita bermaaf-maafan. Siapa tau kita ataupun mereka yang pergi dulu.
TOBA: Luka hatiku ini terlalu parah…tidak siapa yang tau bagaimana sakitnya jika dipermain-mainkan.
JIBAH: (KERAS) Sampai bila abang akan menghitung kira kesakitan abang itu…jangan turutkan dendam abang yang membabi buta hingga tidak mengenali kesedaran dan keinsafan orang lain.
TOBA: Kalau orang lain aku boleh maafkan, tapi tidak pada si Lamin yang menjadi perompak dan penyamun itu.
JIBAH: Keras hati tidak bertempat lama-lama akan memakan diri sendiri bang, sebelum terlambat lebih baik bertaubat.
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
MANIS: (PERLAHAN) Bang Toba…Manis akan sembah bang Toba asal saja bang Toba rela memaafkan bang Lamin…bang Lamin sakit…
TOBA: (KERAS) Dia sakitkah…! Nak mampus kah…! Bang Toba peduli apa, selama ini bang Toba sakit tidak seorang pun yang ambil tau.
JIBAH: Jangan cakap macam itu bang…tak biak, si Lamin tu sakit dan minta maaf pada abang.
TOBA: Itulah waktu dulu-dulu tunjuk diri hebat konon, datang ke tampat orang berlagak sampai menjadi perompak hak orang lain.
MANIS: Bang Toba boleh kata apa saja…Manis tidak peduli asalkan bang Toba sudi memaaf bang Lamin, itu saja…
JIBAH: Cubalah abang buka sedikit pintu hati dan perasaan abang itu, agar dapat melihat dan mendengar kata-kata orang lain. Ada kalanya kita harus mengalah.
TOBA: Kerana banyak mengalah makanya aku jadi begini.
JIBAH: Kita tidak pernah bertarung siapa kalah dan siapa menang bang, berdosa jika kita tidak memaafkan orang lain yang telah menyedari kesalahan dan keinsafannya.
MANIS: Baiklah bang Toba…Manis tidak memaksa, barangkali ini adalah hukuman pada bang Lamin dan juga Manis sendiri atas apa yang berlaku pada waktu-waktu silam.
JIBAH: (LEMBUT) Manis kena sabar menghadapi semuanya ini, memang terlalu susah bila kita berdepan dengan orang yang berhati keras macam batu.
MANIS: (PERLAHAN) Bang Toba…Jibah…Manis balik dulu, bagaimana pun Manis akan tunggu Jibah dan bang Toba.
* * * * * *
M/LOG: Memang sukar dan sulit untuk meraih apa yang dinamakan kemaafan ataupun keampunan dari seseorang, begitu tinggi nilainya hingga tidak dapat dijangkau dengan wang ringgit. Hutang darah dibayar darah…hutang budi dibawa mati…hutang hati dan perasaan merana diri…!
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
LAMIN: (PERLAHAN DAN SEDIH) Akhirnya kau datang juga Toba, aku sakit dan memohon ampun atas dosa-dosaku padamu.
TOBA: (KERAS) Aku datang ini bukan hendak mendengar rayuanmu yang sudah tidak ada maknanya itu lagi.
LAMIN: Tak mengapa Toba…sekurang-kurangnya kau sudah memaafkan aku, dan aku merasa tenang jika berhadapan dengan kematianku nanti.
TOBA: Aku datang ini kerana terpaksa…aku tidak ingin melihat kau dalam neraka jika aku tidak mengampunkan kau.
LAMIN: Kau berhati mulia Toba…bukan macam aku, aku sedar dan insaf sekarang atas apa yang telah aku lakukan.
TOBA: (MENGEJEK) Sudah lama aku di sini…tapi kau belum juga mati-mati lagi.
LAMIN: Sejak dulu hingga sekarang kau tidak berubah Toba…keras…tegas dan punya pendirian. Walau sifatmu kasar tapi kau mempunyai hati yang baik.
MANIS: Bang Toba…hari-hari seperti inilah yang sering ditunggu-tunggu oleh bang Lamin. Esok tahun baru yang pastinya meninggalkan tahun sekarang.
LAMIN: Benar Toba…begitu juga segala dosa dan kesalahan tahun-tahun berlalu, biarkan hilang dan jangan dikenang lagi. Biar tahun baru akan membuka lambaran barunya sama seperti kita-kita ini.
TOBA: Bukan masanya hendak bergurau Lamin…kata kau nak mati…matilah lekas…!
LAMIN: Selagi kau belum memaafkan aku…selagi itu nyawaku belum putus.
TOBA: Aku dah katakan tadi…aku memaafkan kau dunia dan akhirat…!
LAMIN: Terima kasih Toba…keampunan mu membuat aku kembali segar dan bertenanga, nampaknya Tuhan belum mengizinkan aku mati.
TOBA: (TERPERANJAT) Apa…? Kau tidak sakit Lamin…?!?
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
JIBAH: (PERLAHAN) Bang…Manis dan Lamin datang…mereka membawa cucu kita.
TOBA: Buat apa mereka datang…? Katakan aku tidak ada…
JIBAH: Sudahlah bang…yang lepas tu sudahlah, abang pun sudah memaafkan mereka. Mereka tunggu abang tu…!
TOBA: (AGAK KUAT) Iyalah…! Nanti aku keluar…
GRAM: MUZIK SELINGAN…….
TOBA: (KERAS) Baguslah kau dah sihat…
LAMIN: Semua ini kerana keikhlasan mu Toba…untuk mengiringi lambaran tahun baru hari ini, kami ada sesuatu untuk kau…
MANIS: (LEMBUT) Bang Toba…ini Manja…cucu kita yang baru lahir semalam…sengaja Manis bawa ke sini, Manja inginkan kucupan pertama dari atuknya…
TOBA: (SEDIH-TERHARU) Ya...Allah…! Kesilapan apa yang telah aku lakukan selama ini…hingga tidak mengenal darah daging sendiri.
LAMIN: Manja lahir ke dunia ini untuk menyaksikan dua keluarga berkumpul menjadi satu…sehati dan sejiwa.
TOBA: Maafkan segala kekasaranku selama ini Lamin, mata dan hatiku menjadi buta untuk menerima hakikat apa yang telah ditakdirkan Allah. Aku cuba mengelakkan semua ini…namun takdir telah menentukan segalanya.
JIBAH: Alhamdulillah…kelahiran Manja dapat menyatukan kita dalam satu keluarga yang aman dan harmoni.
* * * * * *
M/LOG: Setiap sesuatu yang diciptakan Allah itu masing-masing punya rezeki dan hikmahnya. Demikian juga MANJA…lahirnya telah menyatukan dua keluarga yang sekian lama bersengketa. Di mana bumi dipijak, di situ langit akan tetap dijunjung…!
GRAM: PUTARKAN LAGU TAKDIR PENENTU SEGALANYA
NYANYIAN JAMAL ABDILLAH………………………

GRAM: MUZIK PENGENALAN (PENUTUP)…….
ANN: ……....berjodol ‘Manis Manja’ tulisan Hj Jamaluddin Aspar, Brunei

PARAW WATAK

1 TOBA
2 LAMIN
3 MANIS
4 JIBAH.



0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online