Wednesday, December 9, 2009

AYAM

Tawar menawar semakin rancak. Macam jualan lelong cuma bezanya harga lelong semakin naik tapi yang ini lagi rendah itu yang lebih baik. Itulah telatah orang yang menjual dan gelagat orang yang membeli. Si penjual mati-mati mempertahankan barangan yang dijualnya sangat baik. Si pembeli pula kenalah manis mulut dan lembut lidah untuk menawan hati si penjual dengan bermacam cara.

Kalau kebetulan si penjual ‘puah hati’ dengan senang saja ditakluki kerana pujian dan manis bahasa. Tapi sebaliknya jika si penjual tidak makan puji dan tidak pula mengerti ‘manisnya bahasa’ maka disitulah ceritanya akan berakhir. Walau apa pun semua itu adalah menjadi urat nadi bagi yang dinamakan jual beli.

“Dari kau pelihara ayam untuk tontonan lebih baik kau pelihara untuk dijual atau dimakan.”

“Ayam-ayam aku ni adalah merupakan satu koleksi.”

“Tapi dah berapa banyak ayam di rumah kau tu. Kau tak jemu-jemu kah tengok ayam setiap hari.”

“Ini kan kegemaran aku dah tentulah aku tak jemu.”

“Aku lihat di rumah kau tu macam-macam jenis ayam. Ayam Turki. Ayam Belanda. Ayam Brunei pun ada. Aku heranlah macamana pula kau minat sangat dengan ayam ni.”

“Aku ni samalah dengan orang lain yang minat pelihara ikan, burung dan sanggup pula beli sampai harga belasan ribu. Malah ada orang tu sampai ular pun dia sanggup pelihara.”

“Tapi kau harus ingat masa ni pelihara benda-benda macam ni bahaya sikit.”

“Maksud kau..!” Yassin agak terkejut.

“Wabak selesma burung masih aktif.” Rakan sejawatnya Wahid memberikan nasihat walau pun separuh berjenaka.

“Itu aku taulah tapi ini bukan sebarangan ayam.”

“Tapi aku nampak ayam tu sama saja”. Wahid meluahkan pandangannya lagi.

“Ayam serama ni cantik sikit walau pun kecil tapi nampak kiut”. Yassin masih mempertahankan dan memuji spesis yang menjadi tangkai jantungnya itu.

“Kalau dah berkenan tu memanglah apa saja boleh cakap”. Wahid mengalah.

Akhirnya Yassin berjaya juga mendapatkan Ayam Serama yang diidam-idamkannya selama ini. Ayam yang seekor ini memang istimewa kedudukannya. Yassin sengaja menyimpan dalam kurungan yang cantik, berlainan dengan kurungan ayam-ayamnya yang lain.

Yassin sudah mula menampakkan rasa pilih kasih keatas ayam-ayamnya itu. Dia lebih memberikan perhatian kepada Seri Rama (sudah diletakkan nama). Baik dalam bentuk apa sekali pun Seri Rama mesti lebih dari ayam-ayam lain.

Sejak kedatangan Seri Rama ini ayam-ayam lain menjadi kecoh. Kokok si jantan pun sudah tidak memilih waktu, baik pagi tengahari mau pun petang. Mereka seakan-akan cemburu dengan kedatangan Seri Rama yang comel itu. Malah yang agak melucukan ada di antara ayam-ayam itu tidak mau makan dan minum. Mereka mogok lapar kerana cemburu dan iri hati. (betul kah binatang juga mempunyai sifat-sifat serupa itu…).

“Tono..!” Yassin memanggil orang gajinya.

“Ada apa Paa..!” Tono pantas macam kilat sudah terpacak di depan Yassin.

“Nanti setelah kamu mandikan Seri Rama dengan yang lain, jangan lupa bersihkan terus rebannya. Jangan biarkan kotor nanti jiran ngamok.”

“Baik Paa..!” Tono beredar setelah mendapat arahan kerja dari majikannya untuk dibuat hari itu.

Tono macam biasa membuat kerja hariannya. Kadang-kadang timbul juga rasa bosan di hati Tono kerana saban hari memandikan ayam dan menyuci rebannya. Bukan itu saja sejak Seri Rama hadir di tengah-tengah mereka bukan main lagi gelagat dan kerinah ayam-ayam yang lain itu.

“Aduh..! Goblok kamu ya...dasar binatang sudah dipelihara, malah mau nyakitin orang lagi..!” Tono betul-betul marah kerana tangannya dipatuk oleh Ayam Turki yang seolah-olah melepaskan geramnya selama ini.

Semanjak Tono bekerja si situ ayam-ayam peliharaan Yassin bukan main gempal. Apa lagi Seri Rama yang menjadi ‘ayam emas’ majikannya itu semakin comel. Itulah dalam apa bentuk pun jika penjagaan baik mesti akan nampak hasilnya.

Tono semakin gusar dengan palbagai kerinah ayam-ayam itu. Mereka seolah-olah tau bahawa tuan mereka telah berubah kasih. Perhatian cuma ditumpukan kepada Seri Rama. Begitulah jika demikan apa lagi manusia tidak merasa cemburu, hingga binatang pun merasakan sakitnya jika tidak diberikan layanan yang sama.

Satu hari Tono benar-benar panik. Seri Rama terlepas keluar dan lari ketika dia tengah menyuci najis dalam kurungannya. Tono pun tidak tau bagaimana Seri Rama boleh terlepas. Dia sudah terlalu hati-hati. Tapi nasibnya amat malang.

“Kamu mesti dapatkan ayam itu kembali, jika tidak gaji kamu akan dipotong tiga bulan.” Keras suara Yassin.

“Masa ayam yang hilang gaji saya dipotong Paa..!” Beralun nada bangkangan Tono, tapi cukup menyakitkan hati Yassin.

“Atas kecuaian kamu…kerana itu kamu harus tanggong risikonya.” Yassin benar-benar marah. Dia melihat Tono cuma sebesar jari kelingking.

Tono merasa kesal. Mengapa Seri Rama yang terlepas bukan yang lain. Barangkali jika ayam lain yang terlepas tentu majikannya tidak akan bertindak segarang itu. Dia menyalahkan dirinya berkali-kali.

Sudah beberapa hari Seri Rama menghilangkan diri. Tono semacam orang yang tidak ketentuan. Apa yang dibuatnya semua salah. Yassin saban waktu bertanyakan tentang Seri Rama. Jika di ofis dia akan sering menelefon ke rumah bertanya kan Seri Rama sudah ditemui atau belum.

“Kamu harus ketemukan Seri Rama, jika tidak kamu akan tau sendiri apa akibatnya.” Yassin seolah-olah mengancam Tono.

“Saya harus ketemukannya di mana Paa...!” Soalan biasa bagi orang-orang seperti Tono. Tapi bagi Yassin soalan seumpama itu cukup membuatkan hatinya semakin mendidih.

“Kalau aku tau tak payah aku suruh kamu mencarinya.” Bentak Yassin.

“Saya sudah mencarinya…habis belum ketemu, apa yang harus saya lakukan Paa..!” Tono seakan-akan tidak pandai membezakan perkataan marah atau sebaliknya.

“Pada mulanya kamu datang ke sini untuk kerja yang baik dan sempurna, tapi setelah kamu kerja kamu cuai langsung tidak menghargai majikan kamu.”

“Saya sama sekali tidak punya maksud yang begituan Paa…saya sudah cukup hati-hati tapi itulah hasilnya.”

“Kamu harus cari sampai dapat.” Keputusan Yassin muktamad.

Tono giling kepala. Kalau hendak diturutkan hati semua ayam-ayam itu dilepaskannya. Tapi itu sengaja namanya dan cuba menabur pasir dalam periuknya sendiri. Bagaimana pun Tono akan mencarinya sampai dapat, jika tidak dia terpaksa berdepan dengan kenyataan.

“Kau jangan terlalu kejam Yassin, Tono manusia sedangkan Seri Rama kau tu cuma binatang peliharaan.” Wahid cuba menanam sedikit kata peringatan pada Yassin.

“Tapi ayam itu aku dapatkan dengan wang ringgit…bukan percuma.”

“Jangan kata binatang tidak hilang, kita manusia ini pun boleh hilang juga. Tau-tau muka sipulan terpampang di kaca tv. Siapa yang disalahkan..!”

“Itu lain….!” Yassin membantah.

“Tono jauh-jauh datang ke sini untuk mendapatkan sebiji nasi, jika kita bertindak tidak setimpal dengan kesalahan seseorang itu dosanya amat besar kau tau.”

“Tapi dia membuatkan aku kehilangan benda yang aku sayangi.”

“Berapalah nilai dan harga seekor ayam yang berspesiskan binatang itu jika dibandingkan dengan seorang manusia. Kalau Tono kau berhentikan dia akan balik ke negerinya tanpa membawa apa-apa pun untuk keluarganya.”

“Itu bukan masaalah aku.” Yassin tetap dengan pendiriannya.

“Kita belajar dari apa yang orang lain perolehi. Bagaimana kalau kau yang berada ditempatnya.” Wahid mengajukan pertanyaan yang membuatkan Yassin terdiam.

Tono nekad mengambil keputusan. Apa pun yang akan jadi dia sanggup menghadapinya. Dia tidak tahan lagi berdepan dengan majikan seperti Yasin. Tono juga ada harga diri waima dia harus mengemis kerja yang berlumuran dengan najis.

Dengan bantuan kawan-kawannya, diam-diam Tono sudah mendapat pekerjaan ditempat lain. Sebagai peladang yang menjanjikan pendapatan lebih lumayan dari pekerjaannya sekarang. Tono begitu ghairah dengan pekerjaan baru itu walau pun belum nampak apa-apanya.

“Saya mau berhenti kerja Paa…” Tono dengan nekad.memberanikan diri.

“Kalau kamu berhenti kerja, lalu ayam saya yang hilang itu bagaimana..?”

“Saya sanggup gantian Paa…”

“Dengan apa kamu mau ganti..?”

“Kan bumi Tuhan ini luas Paa…rezeki bisa diperolehi di mana-mana.”

“Tak boleh…kamu mesti ganti dulu ayam saya yang hilang itu..!”

“Sekarang juga saya bisa ganti Paa…”

“Kamu jangan main-main sama saya…nahas kamu nanti..!”

“Ini wangnya Paa…saya mohon ampunan bapa atas kealpaan saya.” Dengan tertip Tono memberikan wang itu pada Yassin.

“Dari mana kamu dapat wang ini, gaji kamu belum dibayar lagi. Jangan-jangan kamu mencuri..!”

“Saya pinjam wang dari teman saya. Tak usah bapa curiga saya ganti dengan ikhlas dan wangnya juga halal. Saya belum kepingin lagi mau jadi pencuri Paa.”

Kini giliran Yasin pula yang serba salah. Mau bingkas rasanya lobang telinganya mendengar kata-kata Tono yang tajam itu. Mau diterima wang itu atau tidak. Sekarang dia berdepan dengan orang lain. Orang yang boleh mencurak warnakan sikap orang Brunei berpandukan apa yang diterima dan dialaminya. Dia tidak mau merosakkan emej negara dan dirinya sendiri yang cuma disebabkan oleh seekor ayam. Martabat diri dan negara lebih tinggi nilainya dari seekor binatang teranakan.

“Kamu simpan wang itu dulu. Esok saja kita bicarakan.”

“Saya tidak main-main Paa…” Tono nampak semakin berani.

“Kamu pergi dulu…” Tanpa banyak kerinah Tono mengikut arahan Yassin dengan perasaan lapang dada.

Di awal pagi selepas waktu subuh Yassin terdengar suara Seri Rama. Tanpa berfikir panjang Yassin meluru mendapatkan kurungan Seri Rama yang sudah beberapa hari kosong itu. Yassin terpegun bila melihat Seri Rama relax dalam kurungannya yang seakan-akan mengijik dirinya.

Yassin berlari mendapatkan Tono dalam biliknya. Tapi Tono sudah tidak ada. Matanya cepat terangkut pada sehelai kertas yang terlekat didinding. Yassin cepat mengambil kertas itu lalu membacanya.

“Terimalah wang ini sebagai gantian ayam bapa yang hilang.”

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online