Friday, October 16, 2009

Mawar Rimba

Murba sanggup berbuat apa saja kerana cintanya terhedap Melor. Jangan kan bangau putih berbintang tiga, kalau hendakkan harimau bintang sekali pun pasti akan ditunaikannya sebagai pra syarat meminang Melur yang tidak ada duanya di desa itu.

“Mengapalah bakal mertua aku ini hendakkan bangau putih berbintang tiga, kalau bangau setusut putih banyak, tak payah masuk hutan. Di round about tepi-tepi jalan pun banyak”. Murba bercakap sendirian. Bagaimana pun dia bersyukur juga kerana bakal bapa mertuanya tidak meminta Hotel Lima Bintang.

Murba mula meredah hutan belantara. Gunung didaki dan lurah dituruni, sungai diseberangi, danau diharungi, paya belukar dijelajahi. Namun apa yang dicari belum dijumpai. Apa lagi wajah bangau putih berbintang tiga, satu suara burung pun tidak kedengaran.

Murba heran juga di zaman IT ini pun ada orang tais liur kan bangau putih berbintang tiga..! Apa kah ini cuma dugaan atau benar-benar syarat yang diperlukan. Murba tetap cekal dan perjalanan harus diteruskan.

Hari semakin gelap. Cahaya matahari sudah ditutup oleh daun-daun lebar di hutan yang tebal itu. Murba perlu berihat untuk meneruskan perjalanannya esok pagi. Dia berteduh di sepohon pokok kecil tapi rindang. Kebetulan ketika itu hujan turun renyai-renyai disertai dengan warna-warna pelangi yang indah.

Murba bersandar di pokok itu. Tiba-tiba sebatang buluh runcing mencecah buah halkumnya. Di depannya terpacak seorang wanita berpakaian ala tarzan. Buluh runcit wanita itu bila-bila masa saja akan menamatkan riwayatnya jika dia bergerak.

Wanita itu sungguh cantik. Murba sempat berfikir mengapa dia berada di tengah-tengah hutan begini. Kalau pontianak pun tentu berpakaian serba putih berlumuran darah dan berkuku panjang. Bukan bersenjatakan buluh runcing.

Agaknya pontianak zaman IT ini sudah ada selera hendak tukar emej..!

“Siapa suruh kau masuk kawasan aku..?” Garang dan lantang suara wanita itu.

“Aku tersesat..!” Jawab Murba ketakutan. Siapa tidak takut kalau buluh runcing cucuk-cucuk di kerungkong. Sekali radak dia sudah menjadi mayat, jika salah-salah cakap dia pasti akan jadi aimulah.

“Bohong...! Kau tentu penyeludup…”

“Apa yang nak ku seludupkan, aku cuma bawa ketupat dan serunding ayam bekal aku masuk hutan ini. Lagi pun semua barang-barang ini dijamin halal tau..!”

“Aku bukan mempersoalkan halal haram..!”.

“Dah tu mengapa kau nak bunuh aku..?”

“Apa tujuan mu menceroboh kawasan aku ini..?”

“Aku belum lagi keluar sempadan, kalau kau tak percaya tengoh i/c aku”.

“Jangan macam-macam jika kau tak mau buluh runcit ini menembusi leher mu”.

“Kau ni perempuan kah atau lelaki..?” Murba acah saja tunjuk berani.

“Kalau sudah takut memang tidak kenal apa-apa”.

“Hari dah gelap macamana aku nak nampak”.

“Sepanjang hidup ku dalam hutan ini, barulah ini kali pertama aku bertangguh untuk membenamkan buluh runcing ini ke lihir orang macam kau..!”

“Kalau perempuan jangan kasar-kasar begini..!”
“Aku tidak kenal kelembutan..!”

“Orang perempuan lebih manis jika berpakaian kebaya atau baju kurang. Bukan macam ini haram tau...! Lainlah kalau kau ini betul-betul tarzan”.

Cepat pangkal buluh runcit wanita itu singgah betul-betul atas bumbunan Murba. Murba melintuk dan perlahan-lahan jatuh atas akar kayu yang timbul berlingkaran macam ular kekenyangan itu.

“Bang..!” Panggilan manja dari sebuah banglo kecil di sudut taman yang sangat cantik dan indah itu.

“Abang datang..!” Balas Murba.

“Minum bang..!” Mawar mempelawa.

Murba minum sambil memandang keliling. Burung-burung berkicawan dan berterbangan sebebas-bebasnya. Macam-macam burung ada di taman itu. Burung merak, burung rajawali, burung kakak tua dan banyak lagi yang seolahnya tempat itu sebuah taman burung.

“Sudah berapa lama abang tinggal di sini Mawar..?”
“Baru tiga purnama bang..!”

“Rasa-rasanya abang terlupa sesuatu”.

“Tentang bangau putih berbintang tiga..?”

“Sekarang baru abang ingat bila lagi Mawar nak berikan pada abang..?”

Mawar diam. Mawar juga ingat tapi apa yang hendak diberikannya kepada suaminya sedangkan bangau putih berbintang tiga itu tidak ujud dan tidak akan pernah ujud di dunia ini.

Mawar telah jatuh cinta pada Murba sejak berlakunya peristiwa dalam hutan itu dulu. Mawar terpaksa berbohong kerana ingin bersuamikan Murba, kerana itulah dia tidak membunuh Murba dan itulah helahnya. Mawar termengu sejenak.

“Aku datang ke sini untuk mencari bangau putih berbintang tiga”.

“Untuk apa..?” Wanita itu menengking.

“Aku sangat-sangat memerlukannya”. Balas Murba ketakutan.

“Kalau kau nak tau bangau putih berbintang tiga itu adalah milik ku”.

“Kalau macam itu aku beri kau wang yang banyak sebagai tukar gantinya”.

“Apa kau ingat aku ini mata duitan..! Di hutan belantara ini wang tidak ada nilainya lagi. Kau jangan cuba nak merasuah aku, semuanya itu kotor kau tau..!”

“Kalau begitu itu kau ini sebijilah orang sakai yang tak bertemadun..!”

“Sekali lagi kau cakap begitu, buluh runcit ini akan tembus di lihir kau..!”
Wanita itu menekan sedikit buluh runcitnya. Lihir Murba berdarah.

“Bagaimana kalau kita bermasyuarah..?”

“Aku tidak perlu semua itu…kau pembohong..!”

“Mana kau tau aku bohong..?”

“Orang macam kau semuanya penipu”.

Kenangan Mawar terbantut. Bunyi burung-burung berkicauan begitu bising. Itulah bunyi keaslian hutan yang belum tercemar dan dicemar oleh manusia perusak. Mawar serba salah. Selama ini dia berbohong hendak memberikan bangau putih berbintang tiga kepada Murba jika Murba bersetuju menjadi suaminya.

“Mawar masih ingat kah dengan perjanjian kita itu..?”

“Mawar ingat bang…tapi..!”

“Mawar jangan menangis itu adalah perjanjian kita”.

“Kalau begitu abang betul-betul tidak menyintai Mawar”.

“Abang tidak suka berbohong, abang cuma menyintai Melur. Abang lakukan semua ini adalah semata-mata kerana Melur..!” Murba cuba memulihkan ingatan Mawar kembali.

Mawar mengangguk. Bagaimana harus diterimanya kenyataan ini. Dia akan kehilangan Murba. Mawar serba salah. Tapi sekarang sudah tiba saatnya untuk dia berterus terang kepada Murba.

“Maafkan Mawar bang…selama ini Mawar berbohong pada abang”.

“Maksud Mawar..?”.

“Mawar tidak punya bangau putih berbintang tiga”.
“Jadi selama ini Mawar berbohong pada abang..?”

“Benar bang..!”

“Mengapa Mawar lakukan semuanya ini..?”

“Mawar benar-benar menyintai abang”.

“Kita terpaksa berpisah Mawar…cukup di sini pertemuan kita”.

“Jangan pergi bang..!”

“Abang tidak suka pada kebohongan dan kepura-puraan”

“Jangan tinggalkan Mawar bang…jangan..! Jangan pergi…abang…..!!!”

Mawar menjerit sekuat-kuatnya. Burung-burung berterbangan. Daun-duan berguguran satu demi satu melayang-layang ditiup angin sepoi-sepoi bahasa di hutan belantara itu. Murba tidak pedulikan panggilan Mawar malah terlalu bernafsu untuk meneruskan langkahnya. Setapak demi setapak kakinya melangkah tapi tidak berganjak.


Badannya semakin lemah dan akhirnya dia tersandar di sepohon pokok. Sebatang ranting kering jatuh betul-betul atas kepalanya. Murba terkejut. Matanya liar memandang keliling hutan itu. Banglo dan taman yang indah sudah tidak ada yang nampak cuma hutan tebal semula jadi.

Perutnya terasa lapar. Cepat dia mengambil bekal ketupan dan serunding. Tapi bekalnya sudah habis. Murba mula sedar selama ini dia tertidur dan bermimpi, sudah tentu makanannya itu dimakan oleh binatang-binatang penghuni hutan itu.

Murba mengusuk-gusuk mukanya. Dia terperanjat bila merasakan diwajahnya tumbuh janggut dan jambang yang sangat panjang. Dia teringat pisau cukur yang ada dalam balataknya. Dia cuba mengambil. Kali ini dia benar-benar kaku dan hampir tidak percaya bahawa belataknya juga tidak ada, sudah hancur dimakan oleh anai-anai.

Spontan Murba teringat pada Melur, dia ingin meneruskan perjalanannya untuk mencari bangau putih berbintang tiga, tapi dia sudah tidak larat. Badannya benar-benar macam sotong. Dia ingin kembali ke kampung walau dengan tangan kosong.

Akhirnya Murba sampai juga di kampung halamannya. Murba sekali lagi macam tak percaya. Kampungnya sudah bertukar wajah. Tidak ada lagi pokok durian yang menjadi ranjang tupai jantan berkejaran. Tidak ada lagi pokok-pokok binjai, mambangan dan yang ketara pokok-pokok kelapa diganti dengan kondominium beraneka bentuk. Murba berdiri di antara elusi atau realiti.

Tiba-tiba sekelumpok kunang-kunang memenuhi ruang matanya yang membuatkan pandangannya kabur. Dalam kekaburan itu dia terbayang wajah Melur. Kemudian wajah itu beransur-ansur hilang bersama degupan jantungnya yang semakin lemah. Dalam kelemahan itu juga jelas raut wajah isterinya Mawar melambai-lambaikan tangan dengan senyum. Murba menjerit memanggil Mawar. Sepasang tangan lembut menguncang-guncangkan badannya.

“Mengapa abang pandang Mawar macam tu..?”

Murba memandang keliling. Badannya berpeluh dan nafasnya turun naik begitu kuat. Pandangannya kembali pada Mawar. Mawar merasa seram dengan pandangan suaminya itu.

“Jangan pandang Mawar macam tu bang, Mawar takut..!”

“Apa yang telah terjadi pada abang..?”

“Abang menjerit pasal itulah Mawar kejutkan abang”.

Murba kembali merabahkan badannya sambil memejamkan matanya. Sempat dia menikmati sejenak cebisan mimpinya yang indah sebentar tadi. Isterinya Mawar pula kini diselimuti berbagai tanda tanya.

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online