Sunday, April 19, 2009

air mata

09 Mei 2004 : 02.50 pagi

Lapang dada Tuan Hj Abu Bakar. Alhamdulillah. Pekerjaannya selesai dengan selamat dan sempurna. Cuma menunggu waktu untuk kembali ketanah air bersama kemenangan sebagai Umat Islam yang telah menyempurnakan Rukun Islam yang kelima.

Bola matanya kaku menerkam wajah Kaabah. Ini bukan lakaran dalam gambar, bukan wajah dalam tv, tapi ini wajah asli secara langsung depan mata. Sayu hatinya memandang Rumah Allah yang tersergam tenang itu dengan rasa rendah diri. Kesedaran dan keinsfan seorang insan yang da’if dan hina di sisi Allah membuatkan air matanya mengalir lesu.

Sebetulnya dia tidak mau menangis lagi. Kerana sudah banyak air matnya tumpah di Padang Arafah ketika ukuf beberapa hari lalu. Tapi dia tidak dapat mengelak dan menahan. Hatinya yang menangis bukan dirinya.

Dalam khemah itu dipenuhi oleh puji-pujian kepada Allah dan salawat ke atas
Rasulullah. Dengan penoh keinsafan dan kekesalan terhadap dosa-dosa yang telah dilakukan, menyebabkan diri mereka teramat kecil berdepan dengan Allah. Memang mereka kecil, sekecil-kecilnya di mata Allah dan terlalu da’if yang cuma dua helai kain putih penutup badan. Mereka seolah-olah sudah menjadi mayat.

Dalam diri Abu Bakar berfikir ada kah dia sudah menjadi mayat..! Dia teringat ceramah ugama dulu. Apa bila saudara mara yang menghantar seseorang dalam rangka menunaikan fardhu haji, adalah umpama menghantar janazah. Manakala berada di dalam pesawat seolah-olah karanda berisi mayat untuk dikebumikan. Apa kah sekarang dia sudah berada di Alam Barzakh..!

Sedu dan tangis dalam perkhemahan di tengah-tengah padang yang luas itu amat mengharukan. Tidak kedengaran sedikit pun bunyi-bunyian selain zikir kepada Allah. Tengahari selepas sembahyang fardhu zuhur berjemaah. Tertulislah haji dan hajjah kepada Umat Mohammad yang berukuf di Padang Arafah waktu itu yang dikatakan jelmaan Padang Mahsyar di Hari Kandila nanti.

Di luar udara sangat panas…panas sekali. Angin bertiup juga tersangat panas. Apa lagi di tengah padang yang kering kontang seluas mata memandang itu. Dengan diritan bukit bukau…barisan gunung-ganang yang berbatu-bata menambahkan lagi cuaca yang sedia panas semakin panas. Laksana matahari sejengkal dari kepala.

Hiruk-pikok dalam khemah itu sudah tidak terkawal, bercampur baur inda tantu lumihnya. Tangisan bersahut-sahutan, tapi apa yang mereka tangiskan di tengah-tangah padang pasir itu..! Siapa yang meninggal mau diraung panjang-panjang..! Siapa yang pergi maka hendak ditangisi dalam-dalam. Dengan kata kasarnya siapa yang mati..!

Hj Abu Bakar adalah salah seorang Jemaah Haji yang berada di Padang Arafah dan tengah membilang dosa-dosa yang mohon diampunkan. Bukan senang hendak pergi ke Tanah Suci, jika harta setimbun gunung pun jika belum digerakkan Allah, biar harta itu lesap begitu saja ditempat lain.

Ada kemampuan dan kesihatan mengizinkan, tapi tidak juga tergerak hati untuk menjadi tetamu Allah. Maka tunggulah matinya nanti akan menjadi Yahudi atau Nasrani. Itu kata ustaz dan ustazah dalam ceramah-ceramah mereka. Barang dijauhkan Allah.

Hj Abu Bakar tidak lupa berdoa moga Allah akan menjadikan hajinya ‘HAJI MABRUR’ dan akan termasuk salah seorang yang diberikan rahmat oleh Allah. Mudah-mudahan. Semua kata-kata ustaz itu betul belaka. Ustaz mana boleh cakap yang tak betul.

Orang tua atau orang muda malah kanak-kanak pun menangis, riuh ringsak sambil berpelukan dengan air mata bercucuran. Seolah-olah baru berjumpa setelah berpisah bertahun-tahun lamanya. Tidak siapa pun tau mengapa mereka menangis. Pada hal mereka baru berkenalan atau pun bertemu kurang dari dua minggu.

Barangkali inilah rahmat yang diturunkan oleh Allah sebagaimana yang didengar oleh Haji Bakar semasa ceramah haji di Hotel tempat mereka menginap di Makkah sebelum mereka berangkat ke Padang Arafah untuk berukuf. Hj Abu Bakar merasa malu, kerana setua-tuanya menangis macam kanak-kanak. Ini baru di Padang Arafah apa lagi di Padang Mahsyar nanti.

Betapa besarnya nilai gelaran haji yang diperolehinya sebentar tadi. Bukan saja mengorbankan harta benda, malah jiwa dan raga. Jika Allah mengizinkan kita pulang ke Tanah Air maka kita akan pulang, jika tidak kita akan bersemadi di Tanah Suci.

Sebelas jam atau kurang RBA sudah menyadai di Lapangan terbang King Abdul Aziz Jeddah. Cuma tidak lebih tiga puluh hari dan tidak kurang dari dua puluh tujuh hari kita berada di Makkah dan Madinah, jika dibandingkan dengan lebih tiga puluh tahun dulu dengan menggunakan kapal laut, memakan waktu sampai empat atau lima bulan baru balik ke Tanah Air. Itu pun jika panjang umur sebaliknya jasad kita akan menjadi peghuni dasar lautan.

Haji Abu Bakar belum merasa tenang, kerana satu lagi pekerjaan yang belum terlaksana. Melontar tiga jumrah di Mina. Baginya pekerjaan ini sangat berat apa tah lagi sekarang usianya sudah lebih lima puluh enam tahun. Baru pencen dan inilah ganjaran dari perkhidmatnya lebih tiga puluh lapan tahun. Mudah-mudahan Allah akan memberkatinya. Amin..!

Di Mina tempat Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya Nabi Ismail. Hj Abu Bakar akan melontar tiga jumrah. Gambaran tiga syaitan yang cuba mematahkan semangat dan ketaatan Nabi Ibrahim kepada Allah berjaya ditumpaskan oleh kecintaan dan keimanan yang tidak berbanding kepada Allah. Nabi Ismail rela disembelih oleh ayahnya juga kerana Allah.

Inilah yang dilakukan oleh Jemaah Haji sebagai syarat rukun haji. Ramai jemaah terkorban akibat bersesak-sesak dalam melontar jumrah. Ini yang mengguris dan menggisil urat saraf darahnya supaya naik sekali ganda. Hj Abu Bakar bukan takut mati, kalau pun dia dimatikan biarlah mati yang bisai, bukan dengan mati tapihit atau pun tasapit. Mudah-mudahan tidak.

Saat-saat yang mencemaskan itu sering kali tergendala. Beberapa kali pengumuman tidak dibenarkan untuk melontar kerana tidak selamat untuk berbuat demikian. Sejuk ulu hatinya bagaikan digaul dengan ketulan ais, badannya menggigil dan menggelatar.

Hj Abu Bakar sudah dapat membayangkan padatnya manusia bagaikan giuk dalam gantang itu apa bila terinjak atau tindih menindih. Apa tah lagi orang-orang Arab dan bangsa-bangsa lain disekitarnya memang besar-besar dan gelujuh. Tidak memperdulikan orang lain, apa tah lagi orang-orang dari sebelah timor yang kecil-kecil saisnya. Macam samut penantangan bisdia.

Hj Abu Bakar pagi itu setelah selesai sembahyang fardhu subuh, masih tertanya-tanya bilakah mereka akan melontar. Bola matanya masih tidak mengerdip melihat berjuta-juta manusia berduyun-duyun berjalan menuju ke kawasan jumrah. Hatinya semakin berdebar.

“Batawakal katani…mudah-mudahan Allah membarikan katani jalan yang mudah dan salamat”. Kawannya Hj Omar cuba menenangkan Hj Abu Bakar.

“Mandangar Tuan Aji orang mati tapihit subuh antadi atu..!”.

“Jangan tah didangarkan banar bisikan syaitan atu…Allah karang menyelamatkan katani semua”.

“Ketungkalan ku timbul dugalku”. Hj Abu Bakar menekan perutnya guna menguatkan lagi percakapannya.

“Bawa beristighafar banyak-banyak, kuatkan hati dan berserah kepada Allah”. Hj Omar pun merasa bimbang dengan peristewa itu. Cuma tidak dinampakkannya kepada orang lain. Dia seolah-olah seperti orang yang paling berani.

“Katani nyangan tah takut kepada siapa-siapa…malainkan pada Allah”. Hj Omar cuba menguatkan lagi semangat dan ketabahan hati Hj Abu Bakar dan juga dirinya sendiri.

Dengan kebesaran Allah dan pertolongan dari Nya jua selesai juga pekerjaan melontar tiga jumrah yang dilakukan oleh Hj Abu Bakar dengan begitu mudah sekali. Tidak serumit dan sepayah yang dibayangkannya. Inilah berkat doa dan ketabahan hatinya. Doa itu adalah senjata mukmin.

“Haj..! Haj..! Solat…solat…!” Hj Abu Bakar dikejutkan dengan satu
panggilan. Ia kenal suara itu.

“Jauh jua melayang atu…ke Brunei udah..!” Kawan setianya Hj Omar mengusik.

“Talalai ku sakajap…perasaan ku lakat lagi katani di Arafah”.

“Jangan tah dikanang-kanang lagi yang udah atu. Syukurtah..!”.

“Auu…mun dada aral gundalanya esok lusa mulih tah katani ni”.

“Insya-Allah. Bah mari tah katani minum aing jamjam daulu”.

“Baik jua…udhu’ ku pun batal jua udah”.

Di ruang benak mereka sudah terpeta wajah Brunei Darussalam yang kecil comel itu dari pandangan udara. Mereka juga membayangkan betapa ringsaknya saudara mara yang menyambut kepulangan mereka nanti dan berebut-rebut untuk memeloknya guna mengambil sedikit berkah dari Tanah Suci.

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online