Friday, February 3, 2012

PUTARAN MASA


Apalagi yang dikehendaki oleh anak-anak dari kedua orang tua yang bergelar ibu dan bapa. Kalau ibu dan bapa mempunyai harta kekayaan yang keluar dari bumi atau jatuh dari langit dan dari apapun namanya, bak kata pepatah dulu-dulu ‘tujuh gedung di laut dan tujuh gedung di darat’ pasti akan ibu dan bapa berikan. Kerana setiap ibu dan bapa tidak akan pernah lokek pada apa yang mereka ada.

Kalaupun mau dikiaskan dengan kemewahan hari ini seperti kondominium atau sekurang-kurangnya rumah sewa walau cuma sebesar kurungan acang sekali pun, ibu dan bapa tidak akan ragu-ragu untuk memberikan asal saja menepati kehendak anak-anak. Sekalipun nyawa tentu setiap ibu dan bapa tidak akan menyukat timbang.


Jika anak-anak boleh diistilahkan sebagai hadiah dari sebuah perkahwinan yang ditempah, manakala perkahwinan itu pula adalah hadiah dalam sebuah penghidupan. Maka sudah semestinya akan dijaga dengan sempurnanya.

Memang kita-kita ini terlalu lalai dengan harta dan anak-anak, hingga tidak merasakan sesuatu itu akan bertukar dan berubah. Dari kecil menjadi remaja seterusnya berkeluarga, dan tau pula menilai yang mana emas dan tembaga.

Demikian dalam mengharungi lautan hidup selaku ibu dan bapa, sedar tak sedar denyut nadi dan degup jantung setiap detik kehidupan telah dibawa oleh arus peredaran masa dan cuaca dengan pantas. Putaran waktu silih berganti hingga menjadikan anak-anak sudah lebih dari dewasa.

Ini yang ibu dan bapa tidak sedari.



0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online